iSolen.se
Guest
Vi är alla olika Ola.Trådskaparen fotar alltid på gröna rutan och aldrig med blixt enligt honom själv.
Det säger mig att fotoambitionerna inte är extremt höga.
Så varför skulle han inte kunna vara nöjd med sin kamera om tio år?
Den som är bilintresserad byter nog bil oftare än vart 10 år. Fst vårt land är fullt av folk som åker runt i bilar som är 10 år eller äldre.
Det finns många som fotar med gamla kameror som 5D eller annat motsvarande som idag är 10 år.
MIn 5D tog utmärkta bilder. Det gör de kvarvarande kamerorna säkert också.
Att flera av oss byter kamera betydligt oftare innebär inte att det är det bästa och klokaste för alla andra.
Alla är olika men min poäng verkar vara omöjlig att få fram. Teknikutveklingen sker så snabbt att det är ekonomiskt dåligt att investera dyrt nu och hoppas att de pengarna ska ge en kamera som håller i konkurrensen i 10 år. Det är bättre att köpa en billig nu och uppgradera en eller två gånger under tiden. Då kommer han i snitt ha en kamera som är nyare och bättre än med en kamera som kanske är 12 år på slutet.
Mina gamla D70-bilder är svåra att redigera, 6MP och brus, lite efterbehandling på det och det blir inte många megapixlar kvar. Nöjd? Det var den bästa kamera jag haft...i två år. Sen kom revolutionen D300 och nu gick det börja göra grejer med kameran och det gick att efterbehandla mycket mer. Osv. Om jag är nöjd med D70 nu? Absolut inte. Det var ett misstag.