Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Li90

Ny medlem
Hej!
Skapade ett konto här enbart för att få tips och råd av er lite mer erfarna..

Jag var inne på att köpa en systemkamera för ett par år sedan, men de lades på is när jag kunde låna en (canon, någon billigare variant) av en bekant. Fotade ett tag, men det blev inte så mycket mer än så. Andra saker kom ivägen.

Nu är jag igen inne på att köpa en systemkamera, för jag har börjat resa ganska så mycket. Och iPhone-bilderna blir inte sådär jättebra.
Ska ut på en långresa igen om 2 veckor och är sugen på att den här gången, få med mig hyfsade bilder hem.

Kring 4000 kan jag tänka mig att lägga ut.
Är nybörjare.
Kan nikon d5100 vara en lämplig kamera?

Tips och råd tack!

Kanske ska lägga till:
Är jag helt bakom flötet, och borde satsa på en kompaktkamera istället?

Vad har din bekant för kamera nu?

Om det finns ett gemensamt intresse i umgänget så kan det finnas poäng i att köpa samma kamera för att kunna t.ex. låna objektiv eller utbyta erfarenheter.

Annars så kan man nog enkelt säga att det är svårt att få en systemkamera eller kompaktkamera i prisklassen 4000kr som inte ger bra kort.

Är det paket med objektiv, bara kameran eller begagnat som du hittat?

Jag har bara hittat D5100 för 4000kr som enbart varit huset. Och det förändrar kostnaden en del i slutändan.
Tänker att det is fall finns bra alternativ för paket t.ex. Nikon D3200 med kit objektiv för något under 4000kr.

Andra i prisklassen "någon tusenlapp hit och dit är bara lite mer än 4000kr" är Canons 100D, 700D och 600D (då med två objektiv).
Och även efterträdaren till D5100, D5200 för

Men om du inte vill gå ner dig för mycket så är Nikons D5100 en bra kamera.

Vad har din bekant för kamera nu?

Om det finns ett gemensamt intresse i umgänget så kan det finnas poäng i att köpa samma kamera för att kunna t.ex. låna objektiv eller utbyta erfarenheter.

Annars så kan man nog enkelt säga att det är svårt att få en systemkamera eller kompaktkamera i prisklassen 4000kr som inte ger bra kort.

Är det paket med objektiv, bara kameran eller begagnat som du hittat?

Jag har bara hittat D5100 för 4000kr som enbart varit huset. Och det förändrar kostnaden en del i slutändan.
Tänker att det is fall finns bra alternativ för paket t.ex. Nikon D3200 med kit objektiv för något under 4000kr.

Andra i prisklassen "någon tusenlapp hit och dit är bara lite mer än 4000kr" är Canons 100D, 700D och 600D (då med två objektiv).
Och även efterträdaren till D5100, D5200 för

Men om du inte vill gå ner dig för mycket så är Nikons D5100 en bra kamera.

Jag har ingen aning vad han har för kamera nu. Har inga vänner eller bekanta i min närhet med fotointresse heller - då jag flyttat till andra sidan av landet. Så jag är ganska så ensam.

Det jag hittat är "Nikon D5100 18-105 VR + Tillbehör" på NetonNet för 4590kr, vilket känns som en lämplig summa.
Frågan är om det är ett bra startkit eller inte?

Hej, den kombinationen är helt ok, användbar brännvidd tycker jag.
Satsa inte för mycket innan du vet vad du vill få ut av fotandet tycker jag, i vilket fall kommer du få bra bilder med det här kitet.

ANNONS
Götaplatsens Foto