Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Finns det någon kompakt digitalkamera med vettigt zoomomfång, bra kvalitet men framförallt snabb (riktigt snabb) autofokus? Jag undrar pga min man som har dålig rygg och egentligen inte mår så där gränslöst bra av att släpa runt en tung systemkamera.

Jag vet inte vad du menar med vettigt zoomomfång, kompakt och snabb AF, men Minolta Z2 är väl bland de snabbaste av kompaktkamerorna, har 10x zoom och är väl hyfsat kompakt iaf.

Jag vet inte vad du/ni har för kriterier vad gäller pris och funktioner och så förstås. Det finns ju kameror som Minolta A1/A2, Canona Pro1, Coolpix 5700/8700 som ju är andra liknande kameror fast i en lite högre prisklass och med mer funktionalitet (och i vissa fall något större/tyngre åxå).

Vad jag menar är väl snarast att han är van vid systemkamera och skulle inte klara av den fördröjning vid fokuseringen som många kompaktdigitalare har. Vettigt zoomomfång är väl snarast motsvarande 28-200 eller något ditåt. Storleken är egentligen inte så betydelsefull. Det kan ju aldrig bli lika tungt som en Canon 30 med vertikalgrepp och påsatt zoom. Naturligtvis måste resultatet bli bra i slutändan.

Jag vet inte vad en Eos 30 väger men kanske 300D vore något... den är byggd i plast vilket inte gör den så tung :)
Om man är van att fotografera med systemkamera så är det inte så kul att "gå ner" till tex canon pro1... autofokusen är inte lika snabb och framför allt så kan det vara svårt att bli vän med den elektroniska sökaren.

Eos 30 och Eos 300D väger ungefär lika mycket, iaf enl. den uppgifter jag letade fram lite snabbt.

Jag tror att det är svårt att hitta en kompaktkamera som har likadana prestanda vad gäller fokus osv som en systemkamera har. Men vill man hamna någorlunda nära i funktionalitet ska man nog titta på någon av de kameror jag räknade upp (och andra i samma klass).

Vad gäller tider för fokus, shutterlag osv brukar man kunna hitta det på http://www.imaging-resource.com/

ANNONS
Götaplatsens Foto