Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken kombination på stativ o huvud har ni?
- Trådstartare Chewbacca
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
alf109 skrev:
En fråga från en novis:
Vad är det ni fotar som kräver denna fantastiska stabilitet? Landhöjningen?
Med ett tyngre stativ speciellt om vi talar flerrörsstativ så blir det fantastiskt stabilt. Vridningsstyvt som bara den. Detta kan jag lova märks på en gång du hanterar ett större objektiv på toppen.
Svårt att beskriva detta i ord men jag tror att jag är nära sanningen när jag säger att objektivet/kameran liksom sugs fast i marken.
Andelen skarpa resultat på långa tider (utan självutlösare/trådutlösare) har ökat brutalt. Det är precis som att de vibrationerna som mina händer tillför kameran/objetivet dödas-neutraliseras av stativet.
Med min tidigare manfrottokombination så var det minst sagt både vibrerande och vingligt i jämförelse !
Ett stativ som enligt psoducenten klarar 7kg skall inte lastas med 7kg enligt mig. Även om det stativet skulle klara att bära 11kg så är det inte med bravur..
Man måste ta i med råge för att få känslan av att skärpan sugs fast i marken!
Min utrustning som jag har på stativet väger väl i runda slängar 7,5kg. Stativet klarar iaf mer än 10ggr det, kanske 100kg.
Jag använder ofta stativet som stol när jag är ute. Jag känner mig lätt som en fjäder när jag märker att stativet inte sviktar en mm åt ngt håll under mina 85kg. Kul.
MVH Niclas,
Mankan G
Aktiv medlem
DitoSmurfMolly skrev:
Manfrotto 190PROB + kulled 486RC2. Funkar också kanon!
Mittpelaren är lätt att ta loss och stativet kan gå ner i spagat.. nu ska bara jag lära mig det.. =)
Bengus
Aktiv medlem
Många här på FS har talat gott om Feisol, så jag o ett par polare gjorde ett testinköp från Taiwan. Vi köpte den billigaste modellen, 3 delad, kolfiber! Med lite moms o frakt etc gick det på under 2000:- stativet vilket är ganska prisvärt med tanke på att det är ett kolfiberstativ vi pratar om. Till Stativet har jag köpt en manfrotto 488RC4 skalle. Tycker kombinationen fungerar utmärkt, även om den del die-hard stativfotare jag känner anser att skallen är lite väl tung till det lätta stativet.
För mig (som mest använder det till nattfoto) fungerar det dock utmärkt.
system som testats:
* 20D + 300 4:0 L. Stort o tungt objektiv gör ju inte att man viftar allt för mycket när det sitter på stativet. Dock sitter systemet fast bra i synnerhet vid trådutlösning
* Hasselblad: Funkar utmärkt
* Pentax 67: Stor o tung kloss men eftersom inte optiken förstör jämnvikten fungerar även detta utan anmärkning för mina behov.
Så här ser det ut:
http://www.fotosidan.se/blogs/wanergard/7584.htm
Mvh
BAW
För mig (som mest använder det till nattfoto) fungerar det dock utmärkt.
system som testats:
* 20D + 300 4:0 L. Stort o tungt objektiv gör ju inte att man viftar allt för mycket när det sitter på stativet. Dock sitter systemet fast bra i synnerhet vid trådutlösning
* Hasselblad: Funkar utmärkt
* Pentax 67: Stor o tung kloss men eftersom inte optiken förstör jämnvikten fungerar även detta utan anmärkning för mina behov.
Så här ser det ut:
http://www.fotosidan.se/blogs/wanergard/7584.htm
Mvh
BAW
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Gitzo GT 3530 LSV stativ med Wimberley Head II.
Perfekt till långa & tunga tele-ojektiv
Perfekt till långa & tunga tele-ojektiv
dsa1979
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
EDIT:
Jag lägger till en bild,, Lyser det inte stabilitet?
Stabilt!
/Daniel
boris.bonasin
Aktiv medlem
Gitzo 1297 Basalt & Markins M20. Bra stativ men det matchar inte kulleden som är i absolut toppklass. Stativet skall därför ersättas med ett Gitzo 3530S eller 3530LSV.
På Markins sida finns all information och produktdemos (filmer) att ladda ned.
På Markins sida finns all information och produktdemos (filmer) att ladda ned.
Senast ändrad:
Lars Johnsson
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag har precis beställt ett av Gitzos systematic-stativ. Det är 3540 LS i kolfiber och det lättaste av systematic serie 3. Fyrdelat stativ som med tillbehörspelaren väger ca 2,3 kg. Specen säger att det skall stå pall för ca 18 kg. För mig en perfekt kombination av låg vikt och stabilitet. Jag har sen tidigare köpt ett RRS BH55 med en Optipod kameraplatta. Det är en oerhört stadig kula ihop med Optipods platta och olika snabbfästen. Som referens kan jag nämna att med en D200 och 105 2,8 af-s vr vinklad snett neråt, flyttar sig sökarbilden endast en halv/hel fyrkant efter att ha dragit åt kulan ungefär ett tredjedels varv. Fyrkanten jag talar om är mittersta focusmarkören i D200. Det krävs sällan omkomposition med den kulleden. Nu är det här dyra saker men en RRS BH 55 behöver du aldrig byta ut, för den kan nästan inte gå sönder, plus att servicebehovet är minimalt. Kulan är dessutom specad för över 20 kg och det tror jag är en realistisk spec just vad gäller den. Om ni tror att jag verkligen behöver de här prylarna så har ni fel. Jag har skaffat dem för att de innehar en sån fantastisk kvalitetskänsla. Det blir mer njutning än nödvändighet att använda. Den totala vikten på ca 3kg med kulled, samt storleken i övrigt gör den också smidig att ta med sig.
Jag tänkte också köpa en RRS kula. Kanske BH 40 för jag har redan köpt ett Wimberley till de större objektiven. Köpte du ditt direkt från deras website eller finns det på andra ställe också ? Vad kostade BH 55 efter frakt och alla andra kostnader när du fick hem det.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag köpte via Optipod Hans Ohlsson tel nr 019-294060. Han monterar dit sin egen stativplatta och säljer därefter fästen separat, specialanpassade till olika hus och objektiv. Inte speciellt billigt men jag tror att det gick loss på ca 7500 totalt med två snabbfästen a 690 kr styck. Med optipods platta blir vikten på kulan lite lägre, ca 100-150 gram. Jag tror det blir billigare om man beställer direkt från RRS. Men pratar du med Hans så kan han eventuellt låna ut en kula till dig så du får testat o känna lite innan köp. jag fick göra så. Trots priset så var det värt pengarna. Enda kulan man någonsin behöver. Dessutom så är han nog billigast i Sverige på stativ och tillbehör, och mycket generös vid inbyten, av egna produkter. Kanske onödigt, men kan säga att plattan och fästena gör att utrustningen sitter som berget. Stabilare finns nog inte.Lars Johnsson skrev:
Jag tänkte också köpa en RRS kula. Kanske BH 40 för jag har redan köpt ett Wimberley till de större objektiven. Köpte du ditt direkt från deras website eller finns det på andra ställe också ? Vad kostade BH 55 efter frakt och alla andra kostnader när du fick hem det.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jag måste ha plattor och fäste som är RRS eller Wimberley. Så att de är kompatibla med mina andra plattor och grejor jag har.
Kan man få kulan med original-plattan hos honom ?
Palletheking
Aktiv medlem
Det tror jag inte innebär några problem.Lars Johnsson skrev:
Jag måste ha plattor och fäste som är RRS eller Wimberley. Så att de är kompatibla med mina andra plattor och grejor jag har.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Vet du om han har de s.k. L-plates till kamerorna också ?
Palletheking
Aktiv medlem
Osäker på det, handlar det om att man lättare kan montera kameran på högkant? Hans snabbfästen till EOS 1D och Nikons D2X är sanslöst stadiga då de griper tag om bägge sidor av batterigreppet. Inget problem med vridmoment där inte.Lars Johnsson skrev:
Vet du om han har de s.k. L-plates till kamerorna också ?
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Ja det är säkert samma typ av snabbfäste.
Tack Paul,tror dock det blir ganska mycket billigare från deras sajt. Även inklusive moms & tull.
Var säljer Hans Olsson från, vilken stad och finns det affär.
Tack Paul,tror dock det blir ganska mycket billigare från deras sajt. Även inklusive moms & tull.
Palletheking
Aktiv medlem
Han opererar i Vintrosa och tar emot besök efter överenskommelse. Jag kan ha misstagit mig på priset. Om jag vore du skulle jag kolla det med honom.Lars Johnsson skrev:
Ja det är säkert samma typ av snabbfäste.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Tack och god-natt Paul