Annons

Vilken konverter fungerar med AF 300 f4 ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Nissesson

Ny medlem
Köpte nyligen ett beg objektiv, en AF Nikkor 300 f4 ED till min Nikon D70. Jag har nu funderingar på att köpa en konverter till denna.

Autofokusen drivs ju dock av kameran på detta objektiv vilket ställer till det hela. Min fråga är: vilken konverter klarar av att länka drivningen av autofokusen och hur pass mycket försämrad skärpa osv råkar man ut för. Konvertern TC 16 verkar vara en nödlösning med sin egna interna af.

Gammal tråd så förhoppningsvis har du redan fått svar Mats. För framtida ägare till AF 300/4 så skriver jag ned mina erfarenheter.

Vad jag förstår så är det endast den Nikon-TC som redan nämnts som fysiskt passar på objektivet, men då blir ju AF i TC:n.

Kenko och Tamron är, vad jag hört i stort sett samma TC och båda fungerar med bibehållen AF. Gäller både 1,4 och 2x.

Sigmas APO 1,4 och 2x fungerar båda med bibehållen AF. OBS! Gäller endast den tidigare non-DG. Med de nyare DG-konvertrarna tappar du AF med både 1,4 och 2x.

Jag själv kör Sigma och är så långt nöjd. Du kommer att tappa lite skärpa, ljusstyrka och AF-hastighet. Kan om du har ett bra stativ och goda ljusförhållanden vara ett gott val. Min erfarenhet är dock att bilder tagna på frihand ofta blir lika bra utan TC + beskärning i datorn som med TC.

Hoppas att det kan hjälpa någon nån gång. Den här gluggen är minst sagt lite speciell eftersom ingen orginal-TC fungerar med riktig AF.

ANNONS
Götaplatsens Foto