Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken liten bra kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Jag vet inte hur jag ska göra för att få fram så jag bara kan trycka på skärmen för att bestämma var fokus ska vara.

Har du en nex?
Det finns en ikon som ser ut som ett litet finger som trycker på ett horisontellt streck (vilket förmodligen symboliserar en liggande touchscreen). Genom att trycka på denna ikon sätter du på och stänger av touchfunktionen för att välja fokuspunkt, genom att peka på objektet på skärmen.

För att detta ska fungera måste du (nånstans i menyn) sätta Touch Shutter till ON. Är rätt säker på att detta funkar med iAuto. Du får själv testa vilka övriga programlägen som kan användas.

Jag har NEX men inte den du har, utan en från "Ura-Kaipa-tiden (alltså en från första generationen, som kom år 2010). :)
.

Ytterligare ett tips.

Bruksanvisningar är ytterst sällan några bra fotoläroböcker, och bruksanvisningarna till dagens elektronikprylar är vanligen ganska usla, speciellt för nybörjaren. Men turligt nog så har den mest begåvade pedagog och fotoläroboksförfattare jag sett blivit väldigt förtjust framförallt i alla Sonys kameror, och han har gett ut (och ger kontinuerligt ut) eböcker för Sonys alla olika kameramodeller.

Jag kan varmt rekommendera dig att skaffa denna ebok:
"The Complete Guide to Sony's NEX-5R, 5T, and NEX-6 Mirrorless Cameras"
http://www.friedmanarchives.com/NEX-5-6/index.htm

506 sidor som kostar dig ca 200 SEK. Jag kan inte komma på NÅGONTING som kan förbättra dig som fotograf lika snabbt och lika mycket som denna ebok för ens i närheten av dessa pengar. Det är ju bara en liten bråkdel av vad en "bättre" kamera skulle kosta dig...

Skaffa den, och läs lite då och då. Här finns allt som står i bruksanvisningen förklarat på ett MYCKET bättre sätt. Dessutom innehåller den till skillnad från de vanliga bruksanvisningarna även en hel del fototips.

Ganska snart kommer din kamera inte längre att vara ett mysterium för dig, utan du kommer att kunna välja lämpliga funktioner beroende på aktuell situation, och ställa in betydligt mera optimalt än vad kamerans mera generella iAuto+ klarar att göra...

Att lära dig att använda den kamera du har så att den gör det du önskar har ju flera redan varit inne på i den här tråden. Garys ebok kommer att underlätta detta oerhört mycket för dig.
:)

ANNONS
Götaplatsens Foto