Annons

vilken mellanformats kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

bherg

Aktiv medlem
Nu ligger det till så att jag skall köpa mig en mellanformatare men har problem med att välja vilken..

Bilderna jag skall ta är porträtt men ej i studio, fotografera konserter, en allround kamera så att säga ...

Jag skall inte behöva använda stativ, jag vill arbeta på frihand. det skall vara enkelt och smidigt ..

Hasselblad vill jag inte ha eftersom att bygga ut med fler optiker skulle kosta mycket pengar och det är pengar som jag ej äger ..

har funderat på en P67 II, men folk säger att det är svår att arbeta med utan stativ trotts att den ser ut som en stor 35 mm kamera. har hört att spegeln är så stor och vibrerar "sönder" bilderna

vad finns det mer för kameror som är lättarbetade på frihand? ...

mvh Johannes

j.a.bherg skrev:
har funderat på en P67 II, men folk säger att det är svår att arbeta med utan stativ trotts att den ser ut som en stor 35 mm kamera. har hört att spegeln är så stor och vibrerar "sönder" bilderna
Visst är det så att en 67:a med spegel är en stor kamera. Varför tittar du då inte på en 645:a?

j.a.bherg skrev:
...

Bilderna jag skall ta är porträtt men ej i studio, fotografera konserter, en allround kamera så att säga ...

Jag skall inte behöva använda stativ, jag vill arbeta på frihand. det skall vara enkelt och smidigt ..

En begagnad Rolleiflex är svår att slå. Du får en optik i klass med Hasselblad, ingen spegel som skapar vibrationer så det är lätt att arbeta utan stativ, och du kan inte köpa fler objektiv även om du skulle vilja :)

Alla bilder i "informella porträtt" har tagits med en Rolleicord V (även billigare). Någonstans mellan 2.000 och 6.000 (beroende på model) kommder det att kosta.

Det finns också ganska många billiga Mamiya 645 (J eller 1000). Återigen, objektiven är på topp, men det är en klumpigare kamera och för mycket väsen när man tar bilder. En Rolleiflex/Rolleicord säger "klick".

Re: Re: vilken mellanformats kamera?

dlridings skrev:
En begagnad Rolleiflex är svår att slå.
Jag är också svag för de tvåögda men frågeställaren vill kunna byta objektiv. Då hade det blivit en tvåögd från Mamiya. De är stora för att vara tvåögda så jag hade knappast dragit med dem på en konsert.

Grabben ville kunna använda den för att fotografera koncerter och porträtt.

Zenza Bronica SQAi är billig och även objektiven. Finns även som 6X4.5 och heter då ETRSi har jag för mig. Men när det gäller koncerter så är det ju lite svårt att få tag i dom objektiven man behöver för att kunna ta nära bilder på detaljer men du kan ju alltid delförstora.

Nu vet jag inte vad det är för koncerter du ska fotografera och om du får möjlighet att fotografera dom före eller efter koncerten efterson det är nog lite svårt att springa fram och tillbaka under koncerten. Jag hade nog valt min 35mm systemkamera och kanske blockat med mig min hasselblad om jag orkade bära på allt för att ta bilder efteråt, men inte under koncerten eftersom den låter en hel del.

Är spegelreflex ett måste? Kolla annars in Fujis och Bronicas 6x4,5-modeller med genomsiktssökare. De har vissa fördelar gentemot SLR-kameror: lätta, tysta, synkar blixten på korta tider (bra för upplättning i dagsljus).

Mamiya har en liknande modell för 6x7.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto