Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Nikon motsvara Canon A1

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
Vilken Nikon motsvarar Canon A1

Eftersom jag nu gått över till Nikon DSLR och fått ett antal Nikon-objektiv så skulle jag också vilja ha ett analogt Nikonhus för film motsvarande min gamla trotjänare Canon A1. Canon A1 kom 1978 som efterföljare till Canon EF - dåtidens mest avancerade elektroniska kameror.
A1:an är analog med digitalvisning i sökaren av tid och bländare (diodljus troligen). Den har programautomatik, bländarförvals- och tidsförvalsautomatik samt manuell. A1:an har, vilket jag saknar på de digitala sökare med prisma/ snittbild. A1:an har helt manuell fokusering.
Någon som kan föreslå motsvarande Nikonhus.
 
Senast ändrad:
Tänk bara på att om du har G-objektiv, dvs saknar bländarring, så är det bara de nyaste kamerahusen som kan styra bländaren.
Och DX-objektiv kan inte användas med film-hus.
/Erik
 
Om du har Nikon AF(G eller S) gluggar och vill ha ett lätt reservhus så skulle jag rekomendera F801 (ca 500-1000:), F90 (1000-3000:), F80 (1000-2000:- bättre kamera än F90), eller F100 (2500-5000:- kan förses med snittbild) alla priser är begangnade circapriser.

Sedan brukar F4 gå för billiga slantar, men den är tung.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren!

Tack för svaren. Jag kom över en bra F90x som jag blivit väldigt förtjust i. Nästan så jag blir lite köpgalen i fler kameror för film. Nikon är härliga i handen och att jobba med.
Undrar varför jag väntat så länge att byta upp mig??!!
 
Gillar man F90 så är det bra. Jag skulle nog föredra F80 som har samma funktioner (men är modernare i vissa avseenden) men är ergonomisk likt de nyare kamrorna (F5, F100, D70 osv.)
 
Tack Fredric

Vilka funktioner menar Du är bättre på F80? Jag tittar lite på den.
F90x är lite ljudlig vid fågelfotografering som jag testade med ett nytt Tamron 200-500 i helgen. Inte för att F90x är ljudligare än gamla Canon A1 men den skrämde fåglarna.
Helst skulle jag avsluta den analoga filmkarriären med en F6 men det kostar nog fortfarande lite för mycket för att bara köpa för att det är kul.
 
Närmast motsvarande är som sagt Nikon FA, enligt min mening, fast FA:n har snabbare slutare och blixt-TTL. En mycket trevlig kamera tycker jag.
 
Ergonomin på F80 är bättre samt ljusmätningen. F90 har fördelen att den kan använda AI optik men det är väl knappast viktigt för dig.

F80 är en lillebror till F100, F100 är lite som en F6 utan spegelupfällning och några ganska onödiga superhightech ljusmätnings och AF grejer.
 
ANNONS