Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

misharobka

Ny medlem
Hej!

Ny medlem här som vill köpa upp mig på en bättre kamera, just nu kör jag med min farfars gamla Nikon. Men vill ha en digital system!
Skulle gärna vilja ha tips om vilken som är bra och prisvärd!
Den får kosta sisådär 4000-6000 spänn är det tänkt!

Vore jättetacksam för svar!
Annica

Med den budgeten skulle jag satsa på en Beg D80. Har du farfars gamla nikon kanske det finns objektiv med autofokus. Dessa kommer då att fungera fullt ut på D80, dock inte på nyare D60 och D40. Är det bara manuella objektiv är väl inte valet av kamera speciellt viktigt då det inte är speciellt kul då man inte ens får ljusmätningen

Håller absolut med! D80 är kameran för dig. Gedigen och prisvärd och finns på begagnatmarknaden. En kamera att växa i dessutom. Som Stefan nämnde så är också autofokus i kamerahuset ett plus om du råkar ha objektiv sedan tidigare som saknar detta.
Värt att nämnas kanske också är att Nikon D200 möjligen är ett alternativ också, men då stiger du upp en klass och kameran blir både större och prislappen en aning högre. Vädertätad och snabb.

Jag tror dock på D80:n...

/Marcus

Tack så hemskt mycket! Blev jätteglad för svar!
Kollade in och verkar helbra. Något som jag letar efter!
Ännu en fråga! Ni verkar veta både det ena och andra ;)
Någon bra sida för att hitta bra beg?

Annica

Annica

Antingen kan man kolla på den här sidan under produkter & annonsmarknad eller på blocket.se

Men köp inget osett och betala inte i förskott.

det finns en del alternativ i den pris klassen antingen en ny D60
eller beg D80 eller D200 om man vill ha en riktigt stabil kamera som klarar det mest vädertätat och metall chassi så titta efter D200 D80 är aningen lättare ger ungefär samma bildkvalitet men är byggd i plast och lite långsammare.

I ditt ställe skulle jag satsa på D80. Det kan vara lockande med något mer avancerat D200 men jag tror att D80 är det rätta valet för dig.
//Stanislav

Annica
Jag har köpt saker på Tradera. Känns säkert att köpa av folk som fått positiva omdömen under en längre tid. D80 hus har på senare tid sålts för mellan 4000 och 4500kr. Blocket har jag aktat mig för, dels för att priserna är högre där om du inte är duktig på att pruta, dels för att jag inte kan skilja seriösa från oseriösa säljare där.

Ska du använda gamla objektiv kan det kanske vara idé att kolla på D200 istället. Minst lika bra som D80, men klarar även att mäta ljuset med äldre, manuella objektiv, vilket inte D80 gör.

Ska du använda gamla objektiv kan det kanske vara idé att kolla på D200 istället. Minst lika bra som D80, men klarar även att mäta ljuset med äldre, manuella objektiv, vilket inte D80 gör.

Det är sant, men det går rätt bra att gissa exponeringen och prova sig fram med histogrammet också. Man lär sig rätt kvickt hur man kommer fram till rätt exponering.

D200 är en kapablare kamera än D80, det är helt korrekt, men om enda argumentet för en D200 är att få exponeringsmätning med gamla objektiv, kan man kanske fundera en gång till.

Tycker jag.

Per.

Om objektiven han har tänkt använda inte är AF så är D200 det givna valet. Finns på begagnat-marknaden till vettiga priser. Tillförlitlig tycks den också vara.

ANNONS
Götaplatsens Foto