Annons

Vilken optik för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bilbo2

Aktiv medlem
Jag har en eos 30 och en eos 50e, nu vill jag börja med lite porträttfoto, vad är bäst: 85 /1.8 usm eller 135 /2.8? (enligt er uppfattning). Någon som har testat dessa?

Det är helt klar 85:an. Med en 135 har du svårt för att "backa" på alla ställen om du vill tex ha helfigur.

japp, jag skulle oxå välja 85mm..använder 50mm på 10D vilket ger ett utsnitt motsvarande 80mm...tycker jag är perfa för porträtt.

Jag kör själv med 85:an och tog porträtt senast idag med den. Den är dessutom mer lämpad till allmän fotografering. 135mm är för mycket för inomhusporträtt generellt.

Jag har också kört med den till Eos 10D - perfekt utomhus.

Bifogar en ganska färsk bild som är tagen med 85:an.

Bilagor

• img_0640-fx.jpg
    img_0640-fx.jpg
    25 KB · Visningar: 452
Den är riktigt snabb. cirka tre gånger snabbare än 85/1,2L .... Dessutom är den absolut helskarp redan på bländare 1,8 utom de sista tre milimeterna i hörden.

Ja, men inte gärna på de två största bländarstegen. Kvalitén bli inte densamma eftersom det inte går med orginal, men visst funkar det till nöds. En begagnad 85/1,8 eller 100/2,0 är inte så värst dyr, så skillnaden mot att köpa en ny bra konverter blir inte så stor.

Re: 50mm + 1,4 koverter ?

skägga skrev:
tror ni att det funkar med ett 50 mm 1,8 + 1,4 converter ?

Som Magnus säger.. Det funkar med en pirat. Men alltså.. för seriös porträttfotografering så är ett 85/1.8 det absolut bästa.

froderberg skrev:
Jag kör själv med 85:an och tog porträtt senast idag med den. Den är dessutom mer lämpad till allmän fotografering. 135mm är för mycket för inomhusporträtt generellt.

Jag har också kört med den till Eos 10D - perfekt utomhus.

Bifogar en ganska färsk bild som är tagen med 85:an.

Det blir ju 136mm på en 10D ;-)

ungefär hur långt ifrån stod du när du tog den bilden????

mvh: Adam

Hur mycket snabbare är 50/1.4 USM, och och 85/1.8 än 50/1.8(som jag fann ruskigt slö, om än billig).

Senast ändrad:
Vilken härlig bild och härlig skärpa... var det med 70-200/4L alltså?

froderbergs bild var en otroligt fin bild den också.. men mindre så svårare se detaljerna.

Linmajon skrev:
85/1.8 är nog snabbast av de du räknar upp. Har det själv. Fullständigt underbar glugg, men har stått tillbaka rätt mycket för min >helt< fantastiska 70-200/4L. En enorm porträttglugg till ett smått fantastiskt pris... Lite mindre smidigt dock..
http://hem.bredband.net/b111397/Foto/Pingst/images/CRW_1849_RT16.jpg

ANNONS