Annons

Nikon Z8/Z9

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Nå. En ersättare till nikon D6 är väl inget som jag är ute efter.
När tror ni vi får se ersättare av Z6II? Om 2 år?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske, men Nikon kan ju tänkas hålla liv i det s.k. instegsegmentet av ESR-kameror ett tag till. Det krävs inte speciellt stor utvecklingskostnad där. Den som lever får se.
Jag tror nog tvärtom, vi får väl gå tillbaka hit om några år :). Undrar om de inte släpper instegssegmentet och låter Z50 och andra speglösa i det segmentet utgöra insteg, undrar om inte tillverkningskostnaden är lägre för en spegellös. I DSLR så kan det bli kameror i D850, D500 och D6, att några av dessa som de låter leva vidare. Jag har haft en Z6 nu i ett halvår och jag är inte helt bekväm med all dess hyss, där tycker jag min D500 uppför sig mer beräknelig och det finns nog andra gamla rävar som tycker så
 

PerK

Aktiv medlem
Nikon behöver bli bättre på spegellöst det är helt klart. Inte så att de Z kameror som nu finns är dåliga, tvärtom det är helt utmärkta kameror. Det är bara det att Canon och Sony "tar vinden från" Nikon bl.a. marknadsföringsmässigt. Man behöver på något sätt stå ut från konkurrenterna. En Z9 som flaggskepp är där viktig, skulle vara bra om de hann före Canon!
Nikon är väldigt bra på att få ut det mesta/mest när man anpassar Sonysensorer. Canon är fortfarande lite efter när det gäller dynamiskt omfång.
Nikon behöver mer än att bara de märkestrogna anammar Zx -också att fler snabbare lämnar det gamla. Bara då få
r man snabbare "return on investment" i kameror och objektiv. Då kan man intensifiera utvecklingsarbetet - ett måste gentemot Sony, Canon och Fujifilm. Jo, dom äter in i FF både från APS-C och MF.
(Jag har använt Nikon både privat och i jobb några decennier men när min D800 drunknat 2014 var det rätt läge att använda den schysta ersättningen från försäkringsbolaget till att byta till spegellöst. Då fanns bara Sony....)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror nog tvärtom, vi får väl gå tillbaka hit om några år :). Undrar om de inte släpper instegssegmentet och låter Z50 och andra speglösa i det segmentet utgöra insteg, undrar om inte tillverkningskostnaden är lägre för en spegellös. I DSLR så kan det bli kameror i D850, D500 och D6, att några av dessa som de låter leva vidare. Jag har haft en Z6 nu i ett halvår och jag är inte helt bekväm med all dess hyss, där tycker jag min D500 uppför sig mer beräknelig och det finns nog andra gamla rävar som tycker så
Håller med delvis här, D3XXX och D5XXX försvinner, Z50 utvecklas i vanlig ordning. Svårare med D850, D500 och D6, Z9 säger dom skall ersätta D6, dom övriga 2 lever vidare med lite FW eller kan komma som D500s, D850s. Z5 insteg som A7III och R6. 8K förändrar läget och ställer till det en aning, skall det bli en drös med högupplösta rackare nu, minst 45mp överlag, man har fått inslaget i huvudet att 20-24mp räcker och blir över på alla sätt, R6.an tex verkar ge ovanligt skarpa bilder med sina 20mp i vissa tester. Vi har Fuji-killen som skrivit ut mängder med bilder från olika sensor format och inte ser några skillnader. 8K blir prestige modeller. Blir bara vissa som kan köpa värsting kamerorna också, vi andra får dregla bara. Canons gamla APS-H med 1,3 Crop var väl inte så dum i sensorformat, behövs inte lika många pixlar till lika täthet, superskarpt film format möjligtvis;)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror nog tvärtom, vi får väl gå tillbaka hit om några år :). Undrar om de inte släpper instegssegmentet och låter Z50 och andra speglösa i det segmentet utgöra insteg, undrar om inte tillverkningskostnaden är lägre för en spegellös. I DSLR så kan det bli kameror i D850, D500 och D6, att några av dessa som de låter leva vidare. Jag har haft en Z6 nu i ett halvår och jag är inte helt bekväm med all dess hyss, där tycker jag min D500 uppför sig mer beräknelig och det finns nog andra gamla rävar som tycker så
Billigast APS-ESR, Nikon D3500, kostar knappt 4000 kr. Billigaste APS-spegelfri, Z50, kostar nästan 9000.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Billigast APS-ESR, Nikon D3500, kostar knappt 4000 kr. Billigaste APS-spegelfri, Z50, kostar nästan 9000.
Jo men frågan är om det finns en marknad för billiga DSLR i framtiden så att det är lönt att vidareutveckla det segmentet, jag tror inte det. Men glada entusiaster i proffssegmentet kommer nog alltid att finnas. Det kommer säkert billigare spegelfria i framtiden.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, någon större utveckling i det segmentet tror jag inte på. Om Nikon håller det vid liv så blir det nog som under de senaste åren. Lite nya features ärvda från dyrare kameror, samt en modelbeteckning med ett högre tal.
 

lonian

Aktiv medlem
Det är ju roligt att åtminstone Z50 har play "förhandsgranska" knappen på rätt sida jämfört med Z6-7 II och Z5. Kan bli intressant att se vart den hamnar på Z9
 

RUN...

Medlem
Ja något kommer säkert att komma, tex saknas idag i Z6/Z7 möjlighet att på Fn knapparna sätta snabbval av AF mode som finns på D500, D850 och D6. Att de inte gjort det på Z6/Z7 måste ju vara ett sätt att särskilja Z6/7 mot de kommande modellerna. Undrar om det inte blir både en D850 och en D6 i Z utförande, fast jag är mer nyfiken på en D500 i Z. Men innan de släpper en D6/D500 måste de förbättra AF med en punkt AF, där är DSLR fortfarande betydligt bättre
Håller med om att en D500 i Z skulle sitta fint!
 

Bengf

Aktiv medlem
Borde inte både Sony och Nikon ta och specialstudera R5 ordentligt, den ögonfokusen tar ju till och med småfågelögon i flykt och trollsländor, helt otroligt tycker jag, ögonfokus på en trollslända, det är väl en punkt om något är det.

För övrigt med DSLR vara eller icke vara, så kommer en dagens D6 att fungera lika fint även till nästa OS om 4 år, den kan hänga med en Z10 som backup 2026.
 
Senast ändrad:
ANNONS