Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken program automatik ancvänder Du? + fokus.... 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Vilket program-automatik använder Du? + fokus.... 350D

Jag undrar vilket program ni använder när ni fotograferar? Helt manuellt eller med någon "prioritet" eller vad det kallas.

Sen en fråga till, Angående manuel focus... Använder ni det eller kör ni auto?

Senast ändrad:
Hej

Enkelt uttryckt:
- Av vid modellfoto utomhus, bakgrunden o skärpedjupet e avgörande

- Tv vid motorsport, måste ju försöka leva upp till tiden = 1/brännvidden, annars blir det kasst o suddigt

- M vid studio, finns inget annat ju

- P i alla andra lägen, tex naturfoto, låt kameran göra det bästa av tid/bländare

Roine

Det beror lite på hur lång till jag har på mig för att ta bilden. Det är ju alltid bäst att använda sig av M-läge och ha full kontroll över kameran men det är inte alltid så att man har tid till det. Actionbilder kräver ju rappa fingrar och där har man inte så mycket tid att fundera över bländaröppningen. Har du tid på dig tipsar jag dig att använda dig av kamerans manuella läge och reglera exponeringen själv. Annars väljer du som sagt den automatiken som passar bäst till den typen av bilder du ska ha och lita (hoppas) på att kameran träffar rätt...

http://www.gulnet.nu/

Rätta mig om jag har fel, men har inte 350D möjligheten att förskjuta inställningarna när man kör med programautomatik? 20D har i alla fall det, och då är det ganska snabbt gjort att ändra slutartids-/bländarförhållandet med pekfingret.

Jag använder ofta Tv om jag handhåller långa objektiv (eller vill ha korta slutartider av andra skäl), eller Av när jag vill ha kåll på skärpedjupet. (Ungefär som Roine gör, fast i mitt fall blir det inte mycket motorsport ..)

Manuellt använder jag mest när ljuset är tämligen konstant, eller vid besvärligt ljus där jag först ställer in exponeringen efter det jag vill ha rätt exponerat.

Manuell fokus tycker jag behövs ganska sällan, men vid t.ex. macrofotografering är det bra.

/Anders

Kör nästan uteslutande med bländarautomatik alltså TV! Tycker det fungerar väldigt bra.

AV + exp,kompensation,
(M).

(Jag vill åter igen påpeka att det är endast hjärnan som kan fota manuellt. Kamerans ljusmätare äger alltid en viss automatik i sin styrning eller sin visning! Således kan den som kör på grön autoruta fota väääldigt manuellt!)

/Niclas,

Jag leker vilt mellan de olika. Dels för att lära mig. Var så många år sedan jag använde systemkamera att jag har glömt mycket, så jag när jag vill slänga iväg bilder snabbt kör jag i P-läget och låter kameran tänka åt mig, även om jag kan justera både ISO, bländare och slutare manuell där också... tar bara längre tid. Av-läget är bra när man vill ha koll på skärpedjupet, blir tiden för lång så ökar jag ISO-talet. M vågar jag mig på bara ibland, när jag vet på ett ungefär vad jag pysslar med (vilket är sällan).

ANNONS
Götaplatsens Foto