Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Skall till att köpa en projektor men vet inte mycket om det. Jag vill i första hand ersätta en diaprojektor men även kunna se film. Den skall hålla bra bildkvalitet (som en diaprojektor).
Någon som kan nåt om detta??

Den skall hålla bra bildkvalitet (som en diaprojektor).

Kan bli tufft!

Det du söker, antar jag, är en projektor för anslutning till dator.
Det jag kan hitta vid snabbkoll (till rimliga priser) är sådana med upplösning upp till 1400 x 1050 (SVGA+). Det är ju knappast vad du har vant dig vid, om du idag använder en konventionell diaprojektor.
Men - om du tror att upplösningen räcker, kolla/jämför då sådana saker som kontrast, ljusstyrka och även ljudnivå. Bland annat!

Kolla ex-vis: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010075324

Om du inte behöver använda den i ett belystrum, så kan jag rekommendera Sony HS50 som jag själv har, använder den främst till att se på film och tvserier och det blir kanonbild, har även kört dator genom den och även det utmärkt resultat, har dock inte använt den för att visa fotografier med men det blir nog så bra som man kan förvänta sig i denna prisklassen.

Kan man få bra kvalitet om man kör bildspel från en DVD och inte från en dator? [/QUOTE]

Tja, det beror på om man tycker att TV-kvalitet tål att jämföras med diaprojektkvalitet.
Den projektor jag nämnde (SVGA+) har en upplösning som NÄSTAN motsvarar den högre nivån hos kommande HDTV (1080i)! Som jämförelse: Nuvarande PAL-system har 576 linjer som utnyttjas till bilden.

Ok. Det har gått en tid nu och projjarna börjar komma ner i pris och upp i prestanda. Vad är det som gäller nu? Nån som kollat på Blu-ray-spelar alternativ?

ANNONS
Götaplatsens Foto