Annons

Vilken ryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

erik99

Aktiv medlem
Har funderat på att "bygga" en fotoryggsäck, men inser att tiden inte räcker till. Därför vill jag gärna ha råd om vilken modell/storlek som kan passa. Jag behöver plats för en Nikon F3 med MD4 och 180 f2,8 monterad och en Nikon 801 med en 28-80 zoom, vidare vill jag ha med 2-3 (kanske 4) fasta gluggar, en mindre blixt samt film och alla småprylar ni vet...Viktigast är dock att F3:n får plats monterad s.a.s.

Erik99

Det beror på hur du vill använda den. En del får ner hur mycket som helst i en liten säck. Själv vill jag helst ha allting liggande med motljusskydd monterat, jag vill kunna ha vilken lins som helst på kamerahusen, osv.
Jag vill alltså kunna ha säcken som skydd när vädret är sämre även för korta stunder. Det skall gå snabbt att plocka ut och lägga ner.
I det läget blir det stora säckar som är idealet. Men de är också tyngre och klumpigare.

Fast detta har jag inte riktigt, det jag har är en Lowepro phototrekker av antik modell (den har blivit djupare nuförtiden). Jag tror min utrustning är i jämförbar storlek med din. Jag tror att blixten blir i vägen s.a.s.

Lowepromodellerna med AW-tillägg verkar kunna ta lite mer påhäng utanför.

Jag har en LowePro Minitrekker AW, som jag är nöjd med. Du bör få plats med alla dina grejor i den. Jag köpte min för 700. Normalt kostar de 900 tror jag. Helt ok att bära runt på.

I den har jag:
Nikon F801s med monterad 80-200/2,8
28, 50 och 105mm
Blixt
Konica Hexar
Rolleicord
Och massor av film i ytterfacket.

Jag har en LowePro Minitrekker Classic. Kanonskön att ha på sig och billig (ca 500kr).

Utrustningen jag har i den:
Nikon D70 med Tokina 400/5.6 monterat
Konica FS-1 med 40/1.8 monterat
Sigma 18-50/3.5-5.6
Sigma 55-200/4-5.6
Micro-Nikkor 55/3.5
Kenko 2X konverter
Sigma EF500 SUPER
Metz 34C2
Dv. minneskort, film, batterier, manualer och rengöringsverktyg
+ ett stativ utanpå ryggsäcken.

(får inte plats med fler grejer)

Låter som minitrekker AW är ett bra val och mycket prisvärd. Frågan är om den sväljer huset med MD4:n på (16 cm hög)?

Erik

Jag har en klasskompis med F3+MD4 och en sån ryggsäck. Tror att det ska gå. Tror dock han brukar ha den liggande "på rygg" med normal eller 24 på. Ska kolla...återkommer.

jag har en minitrecker och i den får jag plats med en hel hoper grejs...

2 hus med 1 tele (300mm) och ett 50mm fast.
3 objektiv (2 kitzoomar, 1 200mm)

1 digitalkamera (Z3 som komplement)
ett dussin film och minneskort.

Detta bara i det stora facket.
Sedan finns det gott om plats för skolgrejer, matsäcken, fiskespöt m.m... Tillochmed det nyaste numret av practical photography får plats om det kniper =)

En annan variant jag sett är att sätta fast en eller flera axelväskor på en ryggsäcksram. Jag tror fjällräven säljer lösa ramar om man inte hittar en begagnad. Den jag såg verkade mycket bra med tanke på att det fanns alla möjligheter att hänga andra sorters tillbehör här och var, inte minst stativet.

Ok lutar klart åt minitrekker, men är det skilnad på minitrekker Classic och AW förutom tåligheten mot sämre väder? Samma utrymme/storlek?

Erik99

Jodå, den är djup nog för F3+MD4.

AW har till skillnad från Classic en regnpåse man kan trä över.
Stativ får man hänga undertill på classic medan man fäster det lodrätt på AW, vilket jag tycker är bättre. Storleken är samma. Kanske är ytterfacket rymligare på AW, jag är osäker.

Ja men va bra då. Tror att jag fått den hjälp jag behöver och vill tacka er alla för goda råd och tiden ni tagit er (det blir AW-modellen).
Erik99

ANNONS
Götaplatsens Foto