Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken snapshotkamera som komplement till ditt kamerasystem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Till alla situationer duger det inte att komma släpandes på en tung systemkamerautrustning. Ibland har man varken lust eller möjlighet att bära på mer än vad som får plats i fickan.

Då jag inte har kunnat ta med mitt kamerasystem, har jag tidigare haft med mig en kompaktkamera. De senaste åren har det varit en Olympus c-220 zoom. Nu har jag sålt den till min syster och behöver en ny snapshot-kamera.

Vad använder du eller vilken skulle du rekommendera? Kravet från min sida är att den får plats i fickan, alltså inga tunga semipro-kompaktkameror. Megapixlar behöves inte många, då ljusstark optik, smidig storlek och vidvinkel är viktigare för mig.

Är det någon som har erfarenhet av Panasonic DMC-LX1? Är den för tjock/stor för att ha i jackfickan alternativt i fruns handväska? ;) Eller har någon testat något av Olympus mju-modeller?

Senast ändrad:
Canon PowerShot A610 cirka 3000 kronor kan allt utom RAW. Som alla kameror med liten sensor brus vid cirka 200 ISO och blixten nära objektivet ger röda ögon. Bra byggkvalite och ett bra objektiv. Hittar fucos i dåligt ljus. Jag har själv Canon PowerShot A620 och är nöjd med den för just de situationer du beskriver, har även en slav blixt till kameran och det fungerar.

Ravi skrev:
Ricoh GR digital är ett schysst val.
http://www.ricoh.com/r_dc/gr/gr_digital/

Har ingen digital systemkamera men jag skulle kunna tänka mig att denna Ricoh GR Digital med fast brännvidd 28mm (motsvarande för fullformat eller småbildsfilm) är ett utmärkt val som komplement för snapshots. Verkar vara ett ypperligt redskap för detta. Synd bara att den saknar vanlig sökare. Det har man nu löst så att man kan fästa en tillbehörsökare i blixtskon. Skärpedjupet bör vara ganska stort med denna brännvidd oavsett bländare och därför kan det vara läge att koppla ur autofocusen och förinställa focus, för att få kortast möjliga tid mellan avtryck och exponering. Med en tillbehörsökare och AF urkopplad bör denna digitala kamera duga gott för snapshots på gatan. Och att optiken verkar vara av ypperlig klass gör inte saken sämre.

Re: Ricoh!

Ravi skrev:
Ricoh GR digital är ett schysst val.
http://www.ricoh.com/r_dc/gr/gr_digital/

klämde på den idag...
liten och pluttig som allt tekniskt idag men faktiskt helt ok att hålla i...
Testa den inte med extrasökaren, men den vill jag nog ha.. även om det funkade bra med monitorn på baksidan som ju är stoor och tydlig..

På manuellt styr du tiden med en ratt på baksidan och bländare med en ratt vid avtryckaren...

känns faktiskt helt ok, finns ju en del brus vid ios 1600, men av döma av det man ser inzoomat på monitorn (det gick snabbt att zooma in detaljer när man kollade bilderna för övrigt..) så är det ett rätt snyggt brus, inte värre än på motsvarande filmbaserad kamera...

Tunt kamerahus vilket ger en smidig kamera att ta med sig n,är man inte orkar släpa på de stora grejerna...

mmm, jag är nog lite intresserad... hade den varit några cm större dvs legat bättre i mina händer så hade jag nog inte kunnat hejda mig..
/b

Casio Exilim EX-S100

Casio exilim ex-s100 otroligt liten, bra batteri ekonomi optisk zoom, video med ljud mm. 3.2 mp räcker mer än väl till snappshots, detär min dotters, men den ligger oftast i min innerficka :)

Bilagor

• s100_front_blk.jpg
    s100_front_blk.jpg
    14.6 KB · Visningar: 282
Eeros skrev:
Till alla situationer duger det inte att komma släpandes på en tung systemkamerautrustning. Ibland har man varken lust eller möjlighet att bära på mer än vad som får plats i fickan.

Då jag inte har kunnat ta med mitt kamerasystem, har jag tidigare haft med mig en kompaktkamera. De senaste åren har det varit en Olympus c-220 zoom. Nu har jag sålt den till min syster och behöver en ny snapshot-kamera.

Vad använder du eller vilken skulle du rekommendera? Kravet från min sida är att den får plats i fickan, alltså inga tunga semipro-kompaktkameror. Megapixlar behöves inte många, då ljusstark optik, smidig storlek och vidvinkel är viktigare för mig.
er har någon testat något av Olympus mju-modeller?
Jag använder Canon S50 som skjortficks- och middagskamera, den väcker ingen uppmärksamhet och jag tar alla bilder i RAW och AV-läge.

Jag försöker undvika blixt inomhus, som med stora kameran, och har gjort ett speciellt brustvätt-och skärpemacro i Noisewares professional CS-plugin som jag döpt till "S50 400+5" d.v.s. ISO 400 och uppskärpning med +5. Noiseware styr automatiskt maxvärdet så att det inte blir halos ooch brustvätten är inställd precis så mycket att bruskurvorna blir raka och lämnar kvar all struktur i bilden.

Även om jag ibland måste ta till blixt blir den bara som upplättningsblixt och djupet i rummet finns kvar i bilden.

Mycket synd att Canon tagit bort RAW på S80:an, ett dåligt beslut, jag byter nog upp mig snart till S70.

ANNONS
Götaplatsens Foto