Annons

Vilken Sony RX100 ska jag välja?

Michael Johansson

Aktiv medlem
Förmodligen är Darktable, Rawtherapee eller Digikam snart eller redan bättre alternativ än LR 6.14.

Nu blir du begränsad av LR och måste köpa sämre och dyrare kameror bara pga LR. Problemet kommer bara bli värre och värre.

Det blir 2 weeks of hell att byta program, det blir det alltid. Var det både när jag bytte till LR och när jag bytte från LR.

Fördelen med Darktable, Rawtherapee och Digikam är att dom är gratis. Du kan installera fullversionen och testa den och sedan avgöra om du skall använda den och det utan stress att hinna med det på 2-4 veckor som en del av dom andra tillåter att man testar.

Digikam är väl det som ligger närmast LR i funktionalitet med katalogisering etc. Medan Rawtherapee och Darktable är vassare på RAW-konvertingen.

Vad Rumpelstiltskin menar är att du skall RAW-konvertera (redigera) i Darktable och katalogisera i LR.

Jag hade bytt ut LR helt och hållet. Snart kan du inte ens installera senaste versionen av ditt OS för att LR inte fungerar där. Adobe har dessutom varit notoriskt dåliga på att säkerhetstesta sin källkod och därför hela tiden väntat på att säkerhetsluckor upptäcks av andra för att då fixa dom. Så det är kasst att sitta med Adobeprogramvara som inte uppdateras.
Så synd det måste vara om mig som hela tiden måste köpa sämre och dessutom dyrare kameror bara för att jag vill stanna kvar med LR 6.14 och Win 7. Jag får trösta mig med att jag antagligen har det bättre än de som plåtar analogt. Hugaligen vad dyrt det måste vara för dem.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är sant. Jag skulle ha sagt "av den här typen", riktigt små med sökare. Rocoh GR kan man visst iofs köpa till en sökare till eller?
Det beror på vad du menar. Man kan köpa en optisk genomsiktssökare, original eller annan, att sätta i blixtskon. Elektronisk sökare som visar vad sensorn ser, som skärmen på baksidan, nej.

Men GR och sedermera GR III har varit mitt kompaktkameraval, efter att jag en kort period hade Olympus XZ-2 och ganska snabbt tyckte att den lilla sensorn var för liten.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Det beror på vad du menar. Man kan köpa en optisk genomsiktssökare, original eller annan, att sätta i blixtskon. Elektronisk sökare som visar vad sensorn ser, som skärmen på baksidan, nej.
Men det kanske duger. Man har ju skärmen också.

Men GR och sedermera GR III har varit mitt kompaktkameraval, efter att jag en kort period hade Olympus XZ-2 och ganska snabbt tyckte att den lilla sensorn var för liten.
Ja, GR verkar vara fina kameror men inte för mig (pris, brännvidd). Olympusen fick jag kolla upp. Jo, det är nog för liten sensor. Och gammal också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men det kanske duger. Man har ju skärmen också.
Jag har ingen dylik sökare, utan använder bara skärmen. Det var bara en upplysning om hur det ligger till. Vill jag ha sökare så har jag systemkameror... Poängen med GR är att jag kan trycka ned den, även i sin väska, till och med i bakfickan i ett par jeans. Låt vara att just det inte är så spatiöst, men det går för att få händerna fria om man inte har en jacka eller har satt väska på skärpet (vilket jag inte gillar).

Och jag har alltid haft originalväskorna till dem eftersom det inte är ett helt okänt problem att damm till slut letar sig in till sensorn. Risken för det är förstås mycket högre om man har dem liggande löst bland fickluddet... Det är egentligen inte ett problem specifikt för GR, utan ganska spritt, i varierande grad, bland kompaktkameror med objektiv som skjuts ut. Till skillnad från systemkameror är det dock betydligt svårare att få bort skräpet om det väl har kommit dit. Man måste ju montera isär kameran, istället för att bara ta av objektivet.

Ja, GR verkar vara fina kameror men inte för mig (pris, brännvidd). Olympusen fick jag kolla upp. Jo, det är nog för liten sensor. Och gammal också.
Visst är den gammal nu, men den var inte så gammal när jag köpte GR (dvs första APS-C-versionen). Hade GR IIIx kommit lite tidigare hade jag kanske köpt den istället för GR III. Dock fick jag tag i GR III klart under vad GR IIIx kostade när den kom, och ännu mindre än vad båda kostar f.n.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Jo, jag vet att det flesta använder skärmen, men jag hatar det. Annars skulle jag ha haft flera kameror att välja på.

Bra att du sa det där om damm. Jag har grunnat på om det är Sonyn eller nån annan kamera jag hört det om. Men nu vet jag.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo, jag vet att det flesta använder skärmen, men jag hatar det. Annars skulle jag ha haft flera kameror att välja på.

Bra att du sa det där om damm. Jag har grunnat på om det är Sonyn eller nån annan kamera jag hört det om. Men nu vet jag.
Nja...Det är som Martin skriver, alla tillverkares kameror där objektivet kan röra sig finns det teoretiskt en risk med att damm kan krypa in, oskyddad kamera hemmavid får ju också damm på sig, man ser det tyvärr när vårsolen letar sig in hemma det yr omkring överallt, knappar rattar och vred kommer inte heller undan.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nja...Det är som Martin skriver, alla tillverkares kameror där objektivet kan röra sig finns det teoretiskt en risk med att damm kan krypa in, oskyddad kamera hemmavid får ju också damm på sig, man ser det tyvärr när vårsolen letar sig in hemma det yr omkring överallt, knappar rattar och vred kommer inte heller undan.
Någon som fått problem med dammig sensor på sin RX100? Jag har inte märkt något under de snart 10 åren. Lite orolig är jag när jag använder den i regn, men det har aldrig varit problem med det heller.
 

Bengf

Aktiv medlem
Någon som fått problem med dammig sensor på sin RX100? Jag har inte märkt något under de snart 10 åren. Lite orolig är jag när jag använder den i regn, men det har aldrig varit problem med det heller.
Nej jag har inte fått något damm på 12 år i min, då har den en zoom som går till 100 mm, sedan så klart så öppnar den sig vid påslag den har ju automatiskt skydd för optiken, måste erkänna dock att det senaste året har det av bekvämlighet mest blivit mobilen, men RX100 tar bättre bilder.
 

Falumas

Aktiv medlem
Intressant fråga, speciellt som det mänskliga släktet inte längre har monopol på att få upphovsrätt på tagen bild. Det kanske är kamerorna som har upphovsrätten på alla bilder.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hm, är det inte fotografen som tar bilden 🤔 !?
he,he javisst kan det vara så, trots att RX100 inte har så många knappar eller stora så är det lättare, särskilt ringen runt objektivet är trevligt med sin räffling, den ändrar jag bländaren med smidigt och snabbt, min RX100 saknar sökare vilket minskar användar vänligheten särskilt i starkt ljus, 1 tums sensorn är rätt så bra trots allt särskilt när man jämförde 2012 med en mobil, så har den hållit bra även senare, nyare modeller fick bättre objektiv, vid 100mm var den inte så bra om ljuset var sämre.

Efter åratal av pyttesmå sensorer med sugrörs sökare även i prokompakter som Canons G-serie, så var det så att första RX100 rörde om rejält med sin 1 tums sensor när den kom.
 
ANNONS