Annons

Vilken spindel?

Produkter
(logga in för att koppla)

artix

Aktiv medlem
Jag tänkte att jag passar på att fråga om en spindel jag fick på bild oxo.. Kan det vara en Vargspindel eller va dom heter?

Har hittat ett par sånna här i mitt hus nu, och dom är ganska läskiga.. stooora :)
 

Bilagor

artix

Aktiv medlem
Ingen spindelkunnig person som kan hjälpa mig med ett svar på den här? :)

Just det här exemplaret hadde en kropp som var ca 2-2,5 cm långt kanske.. ganska svårt o säga :) Men dom flesta jag har sett i huset är något mindre.

Jag har googlat lite och det ser ju mest ut som en vargspindel.. men har även sett nån korsspindel som ser liknande ut..

Och skulle gärna vilja ha ett med exakt svar av arten eftersom det verkar finnas massvis av underarter till både vargspindel o korsspindel.
 

artix

Aktiv medlem
Ja den ser ju verkligen ut som min krabat!

Men när jag googlar runt så står det att husspindlarna spinner nät mina spindlar ser jag alltid kutandes runt på golv och väggar.. och har aldrig sett ett nät kring dom.

Kan det endå vara en husspindel måntro? Och om det är det så är det nog en "stor" husspindel.. verkar vara en egen underart så att säga.
 

artix

Aktiv medlem
Paul.
Ja, precis vad jag har hört! Säg inget till min sambo dock, som har världens spindelfobi och fryser till is när hon ser dom här, hon kan knappt röra sig :) Jag plockar gärna fram kameran dock :)
 

Darren

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Det skall enligt expertisen vara en av de giftigaste o aggresivaste spindelsorterna i världen, vars gift räcker för att döda 50 fullvuxna hästar.
Tack, nu gav du mig en ursäkt för att hålla mig borta från tvättstugan i fortsättningen. :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Darren skrev:
Tack, nu gav du mig en ursäkt för att hålla mig borta från tvättstugan i fortsättningen. :)
Det tycker jag verkligen, speciellt som husspindeln är känd för att enbart attackera män. Så din fru kan lungt fortsätta med sitt tvättande. Om hon knorrar över viss ojämn fördelning över hushållsysslorna så påminn henne om att hon räddar ditt liv varje gång hon tvättar. Förresten har jag hört att spindeln nu mera också har påträffats i kök nära diskbänkar.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Danne_K skrev:
Det är en husspindel och vad jag vet så är de inte giftiga. Ialf inte dödligt giftiga.
Jo den är dödligt giftig. Ett flertal fall av attacker på män i tvättstugor har uppdagats. Även en del mystiska fall av förgiftning på män i direkt anslutning till middagsdisken har på senare tiden kartlagts. Tjafsa inte emot nu, utan visa din fru (och grannens fru) de här senaste forskningsrönen.
 
ANNONS