Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilken typ av filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

frennström

Aktiv medlem
Har ett Canon 16-35/2.8L II och har hört att UV-filter till detta bör ha extra tunnt glas pga den stora bildvinkeln - stämmer detta?
I så fall - vilket bör jag välja?
Vissa säger att Zeiss filter är överlägset bäst (men de har väl inte med extratunna glas?) medan B+W har åtminstone en sort med tunnt glas och som dessutom har någon form av anti-reflexbehandling i nanoteknik.
Tja?

Tacksam för råd!

//jan frennström

Glasets tjocklek är ganska irrelevant, det är ringens tjocklek som ska vara liten för att den inte ska synas i kanterna.

Jag har Nikons 17-35a.
Skall man använda polfilter så krävs det slim version annars kommer filtret med. O då skruvar man av UV.
Har du inte slim verison på UV så kommer det att vinjettera lite extra men filtret är troligtvis inte med i bild. Men nu har du 16mm.

Sen kommer väl filtrets vara o icke vara säkert att dyka upp i tråden.
JAG använder nästan alltid lock till min vidvinkel och alltid skyddsfilter i form av UV.
Det har räddat frontlinsen en gg från en skidstav. Räckte med att köpa ett nytt filter.

Har ett Canon 16-35/2.8L II och har hört att UV-filter till detta bör ha extra tunnt glas pga den stora bildvinkeln - stämmer detta?
I så fall - vilket bör jag välja?
Vissa säger att Zeiss filter är överlägset bäst (men de har väl inte med extratunna glas?) medan B+W har åtminstone en sort med tunnt glas och som dessutom har någon form av anti-reflexbehandling i nanoteknik.
Tja?

Tacksam för råd!

//jan frennström

Jag använder bara filter på mina objektiv om jag jobbar i en ¨aggresiv ¨ miljö.
Vilket filter du än har så sänker det skärpa-kontrast mer eller mindre.
Med billiga filter, eller fel filter, är skillnaden dramatisk!
Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se

ANNONS
Götaplatsens Foto