Annons

Vilken utrustning använder svenska(eller utländska) försvarets fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Det som finns kvar av svenska marinen använder Nikon och Nikkor. Tror att det är 801:eek:r med 180mm optik.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Beror på vad du menar med "försvarets fotografer". Jag tror att det idag finns ytterst få såna befattningar.

De flesta militära enheter (förband, skolor, staber, osv.) med självaktning har någon form av informationsfunktion med i regel en salig blandning av egeninköpt utrustning.

Men vem vet, det kanske finns M-numrerade fotoutrustningar?
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Ok Jeppe. Det där var ett upplägg. :-D

Utifall du nu inte är insatt i kronans materielhantering så menade jag något jättelogiskt i stil med:

M900342-948-39530-00300-4 Nikon FT-2 mtbh ("med tillbehör")
 
Senast ändrad:

Jorek

Aktiv medlem
Flygvapnets Handkamera 101 är en Contax, vet dock ej vilken modell. De fast moterade kamerorna i SF 37 är (var, de utrangeras) franska. Förbandsfotografernas utrusting varierar, men Hasselblad från den tiden Försvaret hade pengar är vanligt.
 

objernulf

Aktiv medlem
Contaxen hos flygvapnet är/var en Contax 137 med inbyggd motor.

Armén hade förr Leica III med tre kronor ingraverade. De är idag värda en förmögenhet.
 

majortom

Aktiv medlem
Jo det finns M-numrerade utrustningar. Idag är det Nikon D1 och D100 samt Canon ixus 400 motsv som används av de som har foto som huvuduppgift, dvs press- och infomänniskorna , i varje fall i utlandsstyrkan. Och de är m-nummersatta. Alla utlandsförband har en person som är ansvarig för kontakter med Sverige och pressen samt för dokumentation av förbandets verksamhet. Även förband inom landet har samma press-och info funktion men där varierar utrustningen högst avsevärt beroende på kompetens och intresse hos de som har detta ansvar. Hasselbladare förekommer likväl som Nikon, Canon och Leica. På senare år en uppsjö av mer eller mindre kända kompaktdigitaler.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jorek skrev:
De fast moterade kamerorna i SF 37 är (var, de utrangeras) franska.
Är du säker på det ?

Jag har för mig att Hasselblad var inblandade i dom, åtminstone i optiken.

Men jag kan ha fel jag oxå.

/ Fotomekaniker på F17 i Kallinge 1992-93
 

Anders Lindén

Avslutat medlemskap
Jag gjorde lumpen på Värnpliktsnytt...där körde vi 1Ds och nu också 10D/20D som andrahus/tele.

Infoavdelningarna på regementena kör oftast mindre digitalkameror, men det varierar lite beroende på användningsområde för bilderna.
 

Joker

Aktiv medlem
I Gripens spaningskapsel sitter det en amerikansk historia som har beteckningen CA 270. Den tar fyra bilder per sekund och har ett objektiv med 18 tums? brännvidd.

Kameran är rörlig i sidled och systemet kompenserar för flygplanets hastighet samt rollvinkel.

Det är en givetvis en digitalkamera och den har 80 GB minne. Då upplösningen är 5000x5000px finns det plats för ~3200 bilder.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Lite OffTopic

För mång många år sedan körde vi Ross HK7 , jag har förövrigt en av de 240 tillverkade i min garderob :)

Lite info ifrån nätet:

--------------------klipp--------------------

Fritz W Hasselblad (1816-1893) startade 1841 firman "Fritz W Hasselblad & Co" Firman blev 1908 generalagent i Sverige för Kodak. De sålde kameror som huvudsakligen var tillverkade av andra fabriker. De sålde bl.a Hugo Svenssons magasinkameror och man döpte då om dessa till "Hasselblads Svenska Express" Bortsett från guldtrycket med namnet på baksidan är det exakt samma kamera som de som bar fabrikens eget namn -Hugo Svensson & Co.

Kameratillverkning för svenska försvarsmakten: Det tyska angreppet mot Danmark och Norge, under andra värdskriget åtföljdes omedelbart av totalmobilisering av den svenska krigsmakten.
I ett av de tyska spaningsflygplan som under våren 1940 kränkte det neutrala Sveriges territorium och sköts ned, påträffades en tysk flygkamera, tillverkad av Fritz Völk i Berlin. Denna kamera kallades HK 12,5/7x9, eftersom man använde ett 12,5 cm objektiv och negativformatet var 7x9 cm på perforerad 80 mm film.

Svenska Flygvapnet behövde kameror, och en förfrågan ställdes till redan då namnkunnige kameramannen Fritz Hasselblads son, trettiofyraårige Victor Hasselblad (1906-1978). "Kan ni tillverka en sån här kamera?" Svaret blev: "Nej, det kan jag inte, men jag kan göra en som är bättre."
I april 1940, startade Victor Hasselblad en verkstad med uppgift från Svenska Flygvapnet, att tillverka en flygkamera. Lokalen var ett skjul intill en bilverkstad i centrala Göteborg. På bilverkstaden hittade firman sina första mekaniker som ställde upp på kvällstid. I närheten låg ett skrotlager med mängder av användbart material.
I oktober 1940, innan de flyttade in i riktiga verkstadslokaler, så hade Hasselblad levererat den första HK 7:an till flygvapnet. I nya lokaler började serietillverkning av "Flyghandkameran HK7". Negativformatet var 7x9cm på 80mm perforerad film och objektiven var Zeiss Biotessar 1:2,8/13,5 cm, Meyer Tele-Megor 1:5,5/25cm och Schneider Tele-Xenar 1:4,5/24cm. Samt orange- och rödfilter. Exponeringstider 1/150, 1/250 och 1/400 sek. Centralslutare. Antal exponeringar 30 st med dagsljusförpackning och 50 st med mörkrums-förpackning. Vikt för kameran och normalobjektiv 4,8 kg. HK 7:an tillverkades i ca 240 st exemplar.
Hasselblads Ross HK 7 liknade den tyska flygkameran i form och konstruktion men den hade förändrats på några avgörande punkter. Den tyska kameran hade ridåslutare med tiderna 1/100 1/200 och 1/500 sek men den svenska kameran hade centralslutare. Dessutom hade den svenska kameran utbytbara objektiv. Likheten var dock påfallande men Hasselblads kamera blev något smidigare och mer ergonomiskt utformad.

--------------------klipp--------------------

Mvh // Martin :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
objernulf skrev:
Contaxen hos flygvapnet är/var en Contax 137 med inbyggd motor.
Modellen var den senare, 137MA, med "snabbare" motor än den första 137MD. 137MA marknadsfördes som "Viggenkameran". Och jag själv kunde inte låta bli att inhandla ett exemplar som komplement till min RTS. Nu har elektroniken lagt av i 137:an men min RTS är still going strong.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
När det gäller digitalkameror och flygspaning så är det ett område där film i dagsläget nog fortfarande får sägas ha överhanden. Detta då de datamängder som egentligen behövs (mer än Gripens kapsel) för att ge lika bra bilder är aningen för stora för att någon normal dator ska orka hantera dem tillräckligt smidigt.

Detta enligt folk som är mer insatta i fotospaning än vad jag är, så det är givetvis tredjehandsinformation.
 

Tessi

Medlem
Bengt Öst har rätt. De kameror som används mest är D1 och D100 och de finns med M-nummer. Jag skulle nog vilja gå så långt som att säga att D100 börjar bli den vanligaste kameran på förbanden.
Värnpliktsnytt kan knappast användas som exemel då de inte använder sig av försvarsbudgeten och därmed har råd att köpa precis hur dyra kameror de vill=) D100 är dock ingen dålig kamera, har en själv, och den funkar utmärkt. Jag vet också att vissa av fotograferna på Försvarets bildbyrå använder Canon så de enheter som kan välja själva gör givetvis det.

Jag tror att svaret på frågan vilken utrustning Försvarets fotografer har bäst besvaras med; Småbildsutrustning, vanliga blixtar och bra gluggar.
Men givetvis är det BILDEN som räknas, inte kameran men så är det ju alltid.

/Therese
 
ANNONS