Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vätska för att putsa linsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag tror det var med Canon 85 1.8 som det följde med en instruktionsblad där det varnades för vissa vätskor vid rengöring. Vilka det var kommer jag inte ihåg, då jag har använt vatten hittils för att göra rent. Iaf så skulle dessa andra vätskor förstöra antireflexbehandlingen på linsen yta. Samma sak med mina Sigma-objektiv.

Köpte dock för ett tag sen linsputspapper och -vätska från CyberPhoto, men tanken slog om detta inte är bra för antireflexbehandlingen? Man tycker ju att linsen borde klara av en vätska som är ämnad för linser, men är det så?

Och dessa linsputspapper, de känns ju som bakplåtspapper, kan det verkligen vara nyttigt att polera linsen med ett så hårt papper?

Eeros skrev:
Och dessa linsputspapper, de känns ju som bakplåtspapper, kan det verkligen vara nyttigt att polera linsen med ett så hårt papper?

Om ditt lisputspapper är som ett bakplåtspapper och hårt så är det troligen inget bra linsputspapper. Det ska istället vara mjukt och vara ett tunt rispapper. Kodak och Hama saluför sådana bl.a. Kodaks tycker jag är bäst. Specialvätskor rekommenderar inte jag. Räcker det inte med ett engångs rispapper på optiken, som efter avblåsning med blåsborste och immandning försiktigt torkas av med rispapperet (ofta får man ta till flera, samma papper bör inte användas mer än en gång) så är det mild tvållösning i ljummet vatten som gäller. Blanda några droppar mild tvållösning i ett glas ljummet vatten och doppa sedan ett rispapper och vrid ur lite. Torka sedan med det fuktiga rispapperet. Tag sedan några nya rispapper (fuktade endast i ljummet vatten och torka bort tvålen. Avsluta med torra rispapper. Har själv aldrig behövt använda något annat under de ca 25 år jag fotograferat.

Isopropylalkohol.
För tekniskt bruk. Rengöring.

100ml på apoteket (runt 50 kr har jag för mig)

Re: Re: Vilken vätska för att putsa linsen?

Graal skrev:
Om ditt lisputspapper är som ett bakplåtspapper och hårt så är det troligen inget bra linsputspapper. Det ska istället vara mjukt och vara ett tunt rispapper. Kodak och Hama saluför sådana bl.a. Kodaks tycker jag är bäst.

Det jag har är just Hamas linsputspapper och Hamas rengöringsvätska som CyberPhoto saluför. Och jag vidhåller att papperet liknar mer hårt bakplåtspapper än mjuka papper och textiler som t.ex. toapapper, näsdukar, microfiberduk eller sämskinn. Dessa är mjuka men denna rispapper (hette den så, är den gjord av ris?) är _inte_ mjuk, utan tunn och hård, prasslande torr. Men suger ändå inte vatten. Men fastän det kan låta konstigt, menar ni, så är detta alltså det bästa papperet ändå, eller?

Och om man absolut inte ska använda linsrengöringsvätskor, varför saluför CyberPhoto och andra fotoaffärer sådant?

Bomullspinnar ger jag inte mycket för; jag tycker att de bara smetar ut smutsen och det är svårt att få en större yta fin och ren. Är linsen <1cm funkar det säkert, som i min sons mobilkamera, men inte på min Canon 85/f1.8.

Tacksam för ytterligare kommentarer, jag har inte blivit mycket klokare än.

Själv har jag i många år använt bomulls rondeller ("platta bomulls kakor") används väl till smink?, kan köpas överallt, apotek, konsum etc. och kostar väldigt lite. De är mjuka och skonsamma mot linsen. De är stora så man greppar dem lätt utan att dra naglar och fingrar över linsen. Gillar inte alls rispapper.

Normalt brukar jag först använda en pensel för att ta bort smuts på linsen och sedan blåser jag bort det med Hamas stora "blåsare" med röd pip. Därefter om det behövs så andas jag på linsen och rengör försiktigt med en bomulls rundell och torkar sedan med en ytterliggare rondell. Går det inte bort då så har jag använt tex Kodaks eler Hamas rengöringsvätska, dock sällan.

Senast ändrad:
Som du beskriver ditt "linsputspapper" av märke Hama så verkar det vara något helt annat än Hamas linsputspapper av rispapperstyp som är mycket tunt och mjukt. Eller är det kanske något fel på det?

Ser det ut så här behöver du nog inte oroa dig. Visst kanske det liknar tunt bakplåtspapper men det är absolut inte hårt utan mycket lent och mjukt och lite blankt. Och det suger upp vatten utan problem. Föredrar dock Kodaks som är något mindre blank. Och visst kan linsputsvätska användas men själv har jag aldrig behövt använda det.

Bilagor

• pict0100b.jpg
    pict0100b.jpg
    35.8 KB · Visningar: 627
ANNONS
Götaplatsens Foto