Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vidvinkelzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustavNorberg

Aktiv medlem
Jag har lite beslutsångets över vilken vidvinkelzoom jag ska införskaffa till min d300s.

de jag funderar över är:
14-24 f2.8
16-35 f4
10-24 f3.5-4.5

det först nämnda är dyrast men också vad jag förstår det bästa objektivet! jag har ett 35mm 1.8 redan så 16-35 gör att det kommer ligga och samla damm.

jag har i princip ingen koll på 10-24:an.

jag vill fotografera landskap men även innomhus!

vilket är det bästa valet?

Är själv mycket intresserad av 16-35:an men då till FF. Tror att den kan ha ett lite trist omfång på en D300, den kommer inte till sin rätt och det finns andra objektiv för DX som har större omfång i det området utan att vara sämre.
Om du inte har tänkt att inom överskådlig tid skaffa FF skulle jag rekomendera en 10-24 eller motsvarande från någon annan tillverkare. Om du tycker att du inte ha så stor nytta av det vidvinkligaste av den föreslår jag att du tittar närmare på någon normalzoom för DX i stället (17-55 eller motsvarande från någon annan tillverkare, beroende på budget). Fast det är nog ändå roligare att ha en rejäl med vidvinkel när du redan har ett normalobjektiv.

14-24/2,8 verkar ju vara bland det bästa du kan köpa oavsett krav, så det är ju bara att köpa om du har pengarna... och grattis.

Vad är frågan?

Kan du tänka dig Tokina så finns 11-16/2.8 samt 12-24/4 DXII också, ligger ju i en lägre prisnivå, men bra

Jag hade satsat på ett objektiv som är avsett för DX. Tokina 11-16 är ett starkt alternativ eller Tokina 12-24. Nikon's motsvarighet för DX tycker jag känns dyr i förhållande till prestanda.

14-24 och 16-35 känns helt bortkastade på DX. Stora och klumpiga utan att ge särskilt mycket vidvinkel.

Jag kommer såklart byta upp mig till FF inom sin tid. då känns det som att jag kommer att vara tacksam för att ha köpt 14-24an.

om jag vill ha jätteextrem vidvinkel hade jag köpt fishyeye tror jag. jag vill använda det till att fota natur men även byggnader i städer eftersom jag reser mycket. känner mig väldigt begränsad med 35mm ibland.

jag ser detta inköp som en livsinvestering, man byter ju hus oftare än objektiv om ja säger så!

Jag stod inför samma dilemma som du.
Mitt val efter test av alla tänkbara landade på Sigmas EX f/3,5.
Rekommenderas.

Slår ett slag för Tokinas 11-16, en underbar glugg om man kan tänka sej annat än originaloptik.

ja det finns ju en del att tänka på.

blir till att provskjuta en kompis 14-24 för att se hur utsnittet blir.

16-35 är att räkna bort vad jag kan förstå...

Sigma har väl ett vettigt FF 12-24 objektiv, men om man ska ha det som en investering så är nog en NIkkor bättre

ja det lutar ju åt det hållet eftersom jag ska byta upp mig till fullformat någon gång inom ett par år! har även läst att det funkar excellent på d300s också!

Fast då hade jag satsat på större sensor direkt. 14-24 blir ju en helt annan glugg på FF än på DX alt. köpt den glugg som faktiskt passar på kameran (t.ex Tokina 11-16). Att köpa objektiv anpassat till framtida kamera känns inte som en bra idé.

Fast då hade jag satsat på större sensor direkt. 14-24 blir ju en helt annan glugg på FF än på DX alt. köpt den glugg som faktiskt passar på kameran (t.ex Tokina 11-16). Att köpa objektiv anpassat till framtida kamera känns inte som en bra idé.

Nikons 14-24 är alltid en bra idé.
Säger en Canon-användare.

Det är ju inte en dålig glugg bara för att den är annorlunda på dx. Eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto