Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken vitpunkt

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Om jag gör en bild på min referenskärm som är satt till D50 (5000 k) så blir den blåstickig när den ses på en "kontorsskärm" som har kanske 6000-7000 k.
Bör man göra webbilderna anpassade (gula) för dessa eller vidhålla att de flesta andras skärmar är fel och min egen är det rätta?

Att ställa om skärmen till 6500 k blir även det fel då bilden om den ska användas till eventuellt tryck, får blåstick. (Färgprofilen är sRGB, jo jag vet att det borde vara RGB till tryck, men för laserskrivare är sRGB vanligare)

Jag har lite svårt med att behöva göra allla bilderna i två versioner.
Eller finns det rent av en standard att hålla sig till?

Det finns ju lägen mellan 5000K och 6500K. I ljuset av min Soluxlampa på 4700K får jag matchning med utskriven bild om jag kalibrerar skärmen till 5800K. Bilderna ser korrekta ut på webben också, om jag använder Firefox i färghanterat läge. Du kan aldrig göra en bild som ser bra ut för allas skärmar.

Jag har lagt mig någonstans där också, möjligen på 5900 eller 6000 K. 5000K tycker jag blir alldeles för varmt.

Sedan det där med kall skärm vet jag inte. Min bärbara är bra kall, men att bilder särskilt skulle se kalla ut tänker jag inte på. Allting är ju blåaktigt! Däremot är den förstås komplett värdelös för att göra någon form av bedömning på.

ANNONS
Götaplatsens Foto