Annons

Vilket är bästa programmet för montage i Truman-show stil?

Produkter
(logga in för att koppla)

moderskeppet

Aktiv medlem
Är det någon som har ett tips på det smidigaste programmet om man vill göra montage i stil med postern till Truman Show:

truman.jpg

Jag skulle vilja kunna göra en stor version med resultat i 300 ppi.

Det är grundönskemålet.

Sen om jag får tillåta mig att drömma så vore det fantastiskt om programmet själv kunde hitta bra (små gratis) bilder i ett visst tema via en bildbank online...

Finns en annan tråd om samma sak på:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=36604&highlight=Mosaic

Provade själv programmet som rekommenderades där från www.aolej.com

Är kostnadsfritt i 30 dagar, och den kostnadsfria versionen har begränsning på 10MP på utfilen i BMP-format.

Testade att dela upp en basketbild i 60 olika delar, och körde programmet på alla delar, för att sen sätta ihop dom igen.
Slutresultatet blev en 450MP stor tiff-fil som bestod av 15000 små basketkort. Körde ut den hos Photoquick på 60x150 cm. Blev rätt grymt.

Utan att ha provat själv, borde detta gå att göra tämligen enkelt i alla redigeringsprogram som hanterar lager. Principen bode vara (I Photoshop tex):

1: Importera bilder av människor, förminska och sprid ut (kan säkert göras som ett batch job).

Du har nu ett bild lager med alla små bilder uppradade.

2. Importera bilden (i ditt exempel en bild av Jim mot en blå himmel) som ett nytt lager.

3. Ändra lager effekt till Overlay och finjustera med Opacity.

Klart. Det är möjligt att det skall vara något annat än Overlay som Blend Mode, men det får du prova dig fram med.

ANNONS
Götaplatsens Foto