Annons

Vilket är ert bästa 4/3-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

mazeson

Aktiv medlem
Panasonic 14-140 sitter nästan alltid på min GX9. Troligen inte bäst på något men duger till det mesta. Då är jag redo för att ta en bild i nästan alla situationer. Det ultimata reseobjektivet för mig.
Jag är också väldigt förtjust i mitt Panasonic 20 mm /1,7. Det sitter ofta på när det är lite sämre ljusförhållanden.
Jag köpte för ett tag sen ett begagnat Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4. Det har inte blivit läge att använda det speciellt många ggr, men jag gillar det verkligen.
skulle vara kul om du kunde recensera 8-18 när du testat det i olika situationer. Är det att föredra framför t ex Laowa 7,5/2.0 eller de ädre zoomarna 17-14?
 

Robert L.

Aktiv medlem
Finns så många fina objektiv.. Men om jag måste välja favoriterna så är det dom små fasta som jag nu äger: Laowa 7,5, Leica 15, Oly25 och Oly45. Tillsammans med lätta E-M5 III går allt att bära en hel dag utan att knappt känna det..
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
skulle vara kul om du kunde recensera 8-18 när du testat det i olika situationer. Är det att föredra framför t ex Laowa 7,5/2.0 eller de ädre zoomarna 17-14?
Hej!
Jag har tipsat i andra trådar om den här killen, den numera bortgångne David Thorpe. Väldigt jordnära o sansade tester av diverse m4/3 objektiv o kameror. Så trevligt med någon som inte flåsar, mästrar hela tiden om mikroskopiska skillnader. Leta särskilt upp hans typ 15 minuter långa film om porträtt, riktigt bra!


Hans
 

ErikFischer

Medlem
Panasonic Leica 12-60mm f2.8-4 sitter ofta på. Använder ibland 12-35 2.8.
Sugen på Pana 15 mm 1.7, men den senaste jag köpte var 14mm 2.5, perfekt liten pancake för street.

Växlar mellan G9 och min lite äldre GX85
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
12-100/4 är en av favoriterna speciellt för landskap. Väsentligt skarpare än både olympus och panasonics 25/1,8 på samma brännvidd. Dock lite sämre oskärpeteckning och sämre möjlighet till kortare skärpedjup).

På telesidan är det OL 300/4 (OL 1,4 extender fungerar ypperligt med den) . Här är förstås enda nackdelen att även EMX har sunkig AF för fåglar jämfört med nyare spegellösa från andra tillverkare och dslr som t.ex. D500 och D850.

Vill jag ha kort skärpedjup använder jag sigmas 16/1,4 och ännu hellre Sigmas 56/1,4 (olympus f/1,2-linser kostar två till tre gånger så mycket och ger inte så mycket mer)
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Oly 45 1.8 är ju sjukt bra med tanke på storleken, Lumix 12-32 fånigt liten och väldigt praktisk och med en GM1/5 så har man verkligen en fickkamera med sig som presterar mycket bra.

På min GX-80 så är Lumix 12-60 perfekt om man är ute på stan och fotar, Oly 45 går ju då ner i en ficka så man kan ha den med oxå utan att ha nån kameraväska med sig.

Men med m43 så har man både råd att ha rätt många objektiv och med tanke på vikt och storlek så kan man ha med sig flera utan att det blir för bulkigt.

Sen är det ju rätt kul med äldre manuella objektiv med adapter och dom brukar ju vara rätt billiga om man tittar på konica, minolta eller olympus.
Vilken 12-60 ? =)
 

mazeson

Aktiv medlem
Vill ha lite liv i 4/3-trådarna. Vad anser ni är det bästa objektivet i 4/3-livet?
OM-systems har ju precis lanserat ett 20mm-objektiv, men det finns ju gott om andra sedan tidigare.

Mitt bet: Olympus 75/1,8, som jag snubblade över för en spottstyver för ett tag sedan. Vilken lins! Skön tyngd att hålla i och intressant utsnittt (150mm utsnitt 35mm eqv), men vilken skärpa och vilken utmaning! Tolv år gammalt men vilket objektiv!
 

gedjan

Aktiv medlem
Panasonic Leica 12-60mm f2.8-4 är min standard glugg, emellanåt sitter 12-35 2.8 eller 35-100 2.8 på min GX8. Får ju inte glömma att nämna Olympus 60mm macro.
 

mazeson

Aktiv medlem
imponerande bredd på de favoritobjektiv för 4/3 som ni listar!
Det verkar som "vardagszoomen" PL12-60/2.8-4.0 verkar vara en favorit hos många, kanske främst Panasonic-kameraägare.
Panasonic 14-140-objektivet verkar synpunkterna ofta variera utifrån. Det är ju en zoom som har ett mycket stort omfång (10X!) så det är klart att då riskerar man att det blir kompromisser vad gäller skärpa, ljusstyrka, vignettering mm. Ibland kan dock ta dessa negativa sidor, då det uppvägs att det stora brännviddsomfånget.

Bland Olympus-objektiven verkar12-40/2.8 verkar vara superb och nämnd av många.
Olympus 12-100/4.0 verkar ju också vara imponerande, med stort omfång. På papperet låte det som bättre än 14-140-objektivet. jag har dock aldrig sett en direkt jämförelse. Har någon annan gjort det?

När det gäller fasta brännvidder som är favoritförslagen mycket mer varierande. Deet är nog inte så konstigt så då när man väljer en fast brännvidd så är det ju avhängigt vad man brukar fotografera.

Vilket objekiv ger den snyggaste Bokehn då, undrar jag? Eller vad har ni för kriterier för att ha ett favoritobjektiv? Ljusstyrka och skärpa är kanske självklara, mne vad mer?
 

PMD

Aktiv medlem
Vill ha lite liv i 4/3-trådarna. Vad anser ni är det bästa objektivet i 4/3-livet?
OM-systems har ju precis lanserat ett 20mm-objektiv, men det finns ju gott om andra sedan tidigare.

Mitt bet: Olympus 75/1,8, som jag snubblade över för en spottstyver för ett tag sedan. Vilken lins! Skön tyngd att hålla i och intressant utsnittt (150mm utsnitt 35mm eqv), men vilken skärpa och vilken utmaning! Tolv år gammalt men vilket objektiv!
Olympus 45/1.8 är ett fantastiskt bra kort tele.
Panasonic 25/1.4 är en mycket bra normal.
Panasonic 12-32/3.5-5-6 är ett mycket kompakt och därför också mycket praktiskt reseobjektiv tillsammans med en liten m4/3-kamera.

Jag kan inte välja ett enda objektiv. :)
 

mazeson

Aktiv medlem
Olympus 45/1.8 är ett fantastiskt bra kort tele.
Panasonic 25/1.4 är en mycket bra normal.
Panasonic 12-32/3.5-5-6 är ett mycket kompakt och därför också mycket praktiskt reseobjektiv tillsammans med en liten m4/3-kamera.

Jag kan inte välja ett enda objektiv. :)
Nä, inte jag heller. Och jag har gillat alla objektiv hittills, som jag provat, och/eller köpt. 12-32, som följde med som kitobjektiv på GX9:an är mer imponerande än vad storleken får en att tro. Jag har t o m använt det som makro, med mellanringar!
 

Bilagor

  • Gilla
Reaktioner: PMD

mazeson

Aktiv medlem
Precis hittat ett Panasonic 14-140/3.5-5.6 II för ett bra pris.
Hittade även denna jämförelse mellan 14-140 och 12-60/3.5-5.6 som konstaterar att 14-140 är väl så skarp. Det förvånar mig, då zoomar med stort omfång brukar ha ett pris, och brukar vara sämst på de längre brännvidderna.


Vad är era erfarenheter av detta objektiv?
Det är inte så ljusstarkt, men å andra sidan med oslagbart omfång och storlek. Jag är imponerad!
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Precis hittat ett Panasonic 14-140/3.5-5.6 II för ett bra pris.
Hittade även denna jämförelse mellan 14-140 och 12-60/3.5-5.6 som konstaterar att 14-140 är väl så skarp.
"Testaren" presenterar ju inget test!

Jag har sett påståenden om att Olympus motsvarande objektiv (Olympus M.Zuiko Digital ED 14-150/4-5,6 II) är lite vassare än Panasonic 14-140, men skillnaden kan bero på variation mellan exemplar, eller på klantiga testare.

Panasonic 14-140 är säkert ett bra objektiv, och omfånget är ju rätt praktiskt, men för att jämföra prestanda med något annat objektiv bör man nog leta rätt på ett riktigt test.
 

Sumpens8

Avslutat medlemskap
Har ett Leica 42.5mm 1:1.2 M4/3 som är fantastiskt som ligger ute här till försäljning om nån är intresserad. Kan släppa det billigt om nån vill köpa det :)
 

jens_a

Aktiv medlem
Till lycka med ditt 14-140. Jag gjorde sönder mitt - tycker det är ett mycket bra objektiv med mycket zoom och det är lätt. Skärpan var bra. Har använd en del m43 linser och det finn många bra; 75/1.8. 25/1.4, Lumix 12-35/2.8, 42.5/1.2. Min favorit är helt klart Olympus 75-300/4,8-6,7 ll.
 

rue

Aktiv medlem
Hej!
Jag har och använder en hel drös av 4:3 och m4:3 objejtiv i huvudsak av märket Olympus. Favoriten men, med lite smalt användningsområde är 75/1,8. Det är, som du säger, optiskt galet bra. Men jag skulle även vilja slå ett slag för 150/2,0 fö 4/3 vilket i och för sig kräver en adapter för att passa m4/3 husen. Även här är användningsområdet smalt, det är stort, tungt, svårt att få tag på, dyrt, klumpigt (det har stativgänga) och är väl kanske inte vare sig det första eller andra objektivet man springer och handlar. Men det är optiskt fantastiskt!! Om jag sätter en 2 x olympus förlängare på den får man samma brännvidd och ljusstyrka som mitt 300 mm/4, men även bättre/skarpare bilder...
Ett annat högkvalitativt objektiv är fiskögat (180 gr) från Rokinon (finns med olika namn t.ex Samyang) som visserligen är helt manuellt men har hög kvalitetskänsla och skärpa rätt ut i hörnen. En kul och faktiskt användbar glugg./L
 
ANNONS