Annons

Vilket är ert bästa 4/3-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

mazeson

Aktiv medlem
Vill ha lite liv i 4/3-trådarna. Vad anser ni är det bästa objektivet i 4/3-livet?
OM-systems har ju precis lanserat ett 20mm-objektiv, men det finns ju gott om andra sedan tidigare.

Mitt bet: Olympus 75/1,8, som jag snubblade över för en spottstyver för ett tag sedan. Vilken lins! Skön tyngd att hålla i och intressant utsnittt (150mm utsnitt 35mm eqv), men vilken skärpa och vilken utmaning! Tolv år gammalt men vilket objektiv!
 

Bilagor

mikoto

Aktiv medlem
Min favorit av de jag har är nog Olympus 60mm Macro, det är nog den jag nyttjar mest. Jag köpte deras 30mm Macro med för att komplettera för tillfällen där jag vill komma närmare och för mig tar den lika bra bilder med mina kunskaper.

Det verkar antydas att OM-systems har ett 100mm på gång med. Får jag önska något om det så vore det att det skulle ha en större förstoringsgrad, annars skulle nog Laowas 60 mm Macro med 2:1 vara mer intressant för mig. Jag köpte Olympus objektivet för att komma åt autofokus och därmed kunna göra focus stacking i kameran men jag har aldrig nyttjat något av de två. Det jag gör fungerar bättre med manuell fokusering.

Röd  test sps liten.jpg
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det jag använde allra mest var Leica 12-60mm/2.8-4. Egentligen inte bäst på något specifikt utom ett väldigt bra allround-objektiv. Jättebra för still och filmning. Inga svagheter och suveränt bra dubbel stabilisering med Lumix-hus.
Jag hade några vassa ljusstarka gluggar också med behövde bara ta till dem när större öppning för kortare skärpedjup behövdes.
Skärpa, kontrast och färgåtergivning är på topp. Bokeh går inte att klaga på.

Ett annat toppenobjektiv är Leica 100-400mm/4-6,3 . Så otroligt lätt, kompakt och smidigt jämfört med telezoomar för större sensorer. Mycket prisvärt som begagnat när det dyker upp då och då på annons.

Det går nog inte att ranka de olika M43-objektiven i någon bästa-ordning.
Det finns för många som är riktigt bra och det är helt enkelt användningsområdet som är avgörande.
Prislapparna varierar och de billigare gluggarna med fast brännvidd är riktigt prisvärda.
Ett exempel: Oly 45mm/1,8 har hängt med från början och kostar nästan 0.
I en blindtest går det knappast att se skillnad på bilder tagna med denna pärla och de dyrare Pana 42,5/1,7 och Leica 42,5/1,2. När man tar på f2 vilket är oftast är tillräckligt stor öppning. Du måste pixelpeepa och anstränga dig för att se skillnad som egentligen saknar betydelse. Pärlan saknar dock stabilisering så det bör man ha i huset. Pana-gluggarna ger dubbel stabilisering med Lumix och det gör ju skillnad i praktiken.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag skulle säga Olympus 12-40 som är mitt mest använda objektiv, men också Panasonic 100-300 II som många klagar på men som jag bara älskar. Sedan finns ju Laowa 50 makrot också...
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Vill ha lite liv i 4/3-trådarna. Vad anser ni är det bästa objektivet i 4/3-livet?
OM-systems har ju precis lanserat ett 20mm-objektiv, men det finns ju gott om andra sedan tidigare.

Mitt bet: Olympus 75/1,8, som jag snubblade över för en spottstyver för ett tag sedan. Vilken lins! Skön tyngd att hålla i och intressant utsnittt (150mm utsnitt 35mm eqv), men vilken skärpa och vilken utmaning! Tolv år gammalt men vilket objektiv!
Hej!

Utan tvekan 12-32/3,5-5,6. Det var en av huvudanledningarna till att jag köpte in mig i m4/3. Platt, platt, lätt, lätt, motsvarar 24mm i vidvinkeländen, mekanisk zoom som är tillräckligt mjuk att den kan användas med hyggliga resultat vid filmning, utan tvekan tillräckligt skarp. Sett till ren skärpa oly 45/1,8 är mitt bästa, men bekvämast är nog 14/2,5 ultrakompakt och hyggligt ljusstark. Det är svårt att välja vilket som är bäst, jag tycker objektivprogrammet är mkt väl avvägt. Jag har dreglat på oly 8-25/4 ett tag nu men prislappen avskräcker något. Ska säga att jag nästan bara tar hänsyn till objektivets yttre egenskaper som brännvidd, storlek, ljusstyrka och pris, resten brukar vara tillräckligt bra.
 

gorred

Aktiv medlem
För mig blir det det bästa objektivet för sitt ändamål, alla objektiv är bra och har sina speciella styrkor. Det blir mer än fråga om vilket/vilka objektiv man använder i olika situationer och matchar med olika kameror.
12-40/2,8 är ett suveränt och svårslaget allmänobjektiv på min EM1.
45/1,2 är direkt i topp vid porträttfotografering. 45/1,8 är ett nästan fullgott alternativ!
Med mina lite mindre kameror. Pen F resp EM5 använder jag 25mm/1,8 och 17mm/1,8 mest. Svårslagna allmänobjektiv ur såväl storleks som kvalitets- och skärpeaspekter. Och så väldigt behändiga!
75/1,8 är en direkt pärla. Fungerar inte minst suveränt bra på konserter.
60mm/2,8 macro (är det väl?) är fr a mitt trädgårdsobjektiv.
Jag trodde jag hade alla de objektiv jag behövde nu, inklusive 40-150/2,8 och det stora vidvinkelobjektivet och att jag alltså inte behövde köpa nåt nytt eller mer.
Så aviseras det om det här 20mm/1,4 och jag inser direkt att just det objektivet kommer jag att behöva i vissa sammanhang och därför måste övervägas att skaffa...
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Har haft så många olika, framförallt från Olympus. Deras 12-40 PRO är magisk. Likaså deras 25 1.8. Men även nämnda 60mm Macro är fantastisk. Testade även en period Leica 100-400. Inte dum den heller. Men ska jag vara ärlig så är en billig lumix 25mm f1.7 inte så dum heller. Mer fotokänsla i Olympus prylar än Panasonics tycker jag - över lag. Då pratar jag även om husen.
 

Lostierna

Aktiv medlem
Oly 45 1.8 är ju sjukt bra med tanke på storleken, Lumix 12-32 fånigt liten och väldigt praktisk och med en GM1/5 så har man verkligen en fickkamera med sig som presterar mycket bra.

På min GX-80 så är Lumix 12-60 perfekt om man är ute på stan och fotar, Oly 45 går ju då ner i en ficka så man kan ha den med oxå utan att ha nån kameraväska med sig.

Men med m43 så har man både råd att ha rätt många objektiv och med tanke på vikt och storlek så kan man ha med sig flera utan att det blir för bulkigt.

Sen är det ju rätt kul med äldre manuella objektiv med adapter och dom brukar ju vara rätt billiga om man tittar på konica, minolta eller olympus.
 
Får nog bli två svar här. Som all-round objektiv tycker jag 12-100 F4 Pro är svårt att slå. Fantastisk kvalitet och täcker in det mesta med sitt motsvarande 24-200 mm.

Sen är ju 300 F4 Pro helt magiskt bra. Sätt på en MC20 teleconverter på den, så har man ett system som tar bilder på motsvarande 1200 mm, men som fortfarande går utmärkt att fota handhållet(!).
 

mazeson

Aktiv medlem
För mig blir det det bästa objektivet för sitt ändamål, alla objektiv är bra och har sina speciella styrkor. Det blir mer än fråga om vilket/vilka objektiv man använder i olika situationer och matchar med olika kameror.
12-40/2,8 är ett suveränt och svårslaget allmänobjektiv på min EM1.
45/1,2 är direkt i topp vid porträttfotografering. 45/1,8 är ett nästan fullgott alternativ!
Med mina lite mindre kameror. Pen F resp EM5 använder jag 25mm/1,8 och 17mm/1,8 mest. Svårslagna allmänobjektiv ur såväl storleks som kvalitets- och skärpeaspekter. Och så väldigt behändiga!
75/1,8 är en direkt pärla. Fungerar inte minst suveränt bra på konserter.
60mm/2,8 macro (är det väl?) är fr a mitt trädgårdsobjektiv.
Jag trodde jag hade alla de objektiv jag behövde nu, inklusive 40-150/2,8 och det stora vidvinkelobjektivet och att jag alltså inte behövde köpa nåt nytt eller mer.
Så aviseras det om det här 20mm/1,4 och jag inser direkt att just det objektivet kommer jag att behöva i vissa sammanhang och därför måste övervägas att skaffa...
Ha-begäret är ofta stort, ja. Och visst är det så att nya grejor kan få igång inspirationen och lusten. Det var det som tände mig när jag köpte en Panasonic GX9 och började fotografera i svartvitt igen. Svartvitt var ju där man började en gång för flera decennier sedan. Ja 20/1,4 låter som en pärla, ett ljusstarkt allround, och säkert trevligt att ha med sig som enda objektiv.
 

mazeson

Aktiv medlem
Ha-begäret är ofta stort, ja. Och visst är det så att nya grejor kan få igång inspirationen och lusten. Det var det som tände mig när jag köpte en Panasonic GX9 och började fotografera i svartvitt igen. Svartvitt var ju där man började en gång för flera decennier sedan. Ja 20/1,4 låter som en pärla, ett ljusstarkt allround, och säkert trevligt att ha med sig som enda objektiv.
 

mazeson

Aktiv medlem
Får nog bli två svar här. Som all-round objektiv tycker jag 12-100 F4 Pro är svårt att slå. Fantastisk kvalitet och täcker in det mesta med sitt motsvarande 24-200 mm.

Sen är ju 300 F4 Pro helt magiskt bra. Sätt på en MC20 teleconverter på den, så har man ett system som tar bilder på motsvarande 1200 mm, men som fortfarande går utmärkt att fota handhållet(!).
Ja, det har sina fördelar att kunna ha med sig så få objektiv som möjligt, men de blir ofta ganska stora objektiv då. jag gillar storleken på de ändre 4/3-objektiven, om än att många av dem ibland är ljussvaga, eller begränsade i omfång.
Ska kika på 300/4. Har iofs 100-400 som jag verkligen gillar.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag gillar Oly 25mm 1,8 då det är ganska vettig närgräns på den. Även Oly 45mm 1,8 gillar jag att fota med.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Sigma 30mm f/1.4 var det som oftast användes på mina GH4/GH5 sen skaffade jag
Panasonic Leica 25mm f/1.4 och Sigmat såldes.
På min GM1:a, som jag fortfarande har kvar trots byte till Nikon, sitter14mm f/2.5 på konstant.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Panasonic 14-140 sitter nästan alltid på min GX9. Troligen inte bäst på något men duger till det mesta. Då är jag redo för att ta en bild i nästan alla situationer. Det ultimata reseobjektivet för mig.
Jag är också väldigt förtjust i mitt Panasonic 20 mm /1,7. Det sitter ofta på när det är lite sämre ljusförhållanden.
Jag köpte för ett tag sen ett begagnat Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4. Det har inte blivit läge att använda det speciellt många ggr, men jag gillar det verkligen.
 
Ja, det har sina fördelar att kunna ha med sig så få objektiv som möjligt, men de blir ofta ganska stora objektiv då. jag gillar storleken på de ändre 4/3-objektiven, om än att många av dem ibland är ljussvaga, eller begränsade i omfång.
Ska kika på 300/4. Har iofs 100-400 som jag verkligen gillar.
Jo, de är ju inte de minsta objektiven för m43.. Jag har under året migrerat från Canon Full-Frame till Olympus m43, så jag tycker ju iofs att 40-150 2.8 är ett relativt lätt objektiv om man jämför med motsvarande Canon variant :)
 
ANNONS