Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket 50mm 1.4 ska man köpa eller inte alls??

Produkter
(logga in för att koppla)

joyn

Aktiv medlem
Jag står i valet och kvalet att skaffa ett 50mm 1.4 Frågan är då vilket eller att lägga pengarna på ett nytt hus?
Jag har en D80 som kommer att kompletteras/uppgraderas med antingen en D700 eller det som ryktas efterträda D300 till sommaren. Visst lockar FF men det är mycket pengar. I väskan nu finns 18-135mm 4.5-5.6 DX kit-objektivet samt 17-35mm AF-S D 2.8, 28-70mm AF-S D 2.8, 70-200 AF-S G Jag kör inte film, så D eller G är oväsentligt för mig. (Med Iso-prestanda på uppgraderingsalternativen kanske detta blir en ren ickefråga d.v.s. nytt super-iso-hus med 28-70 på) "Tvåttorna" räcker inte riktigt till inomhus på D80 när ljuset blir sämre. Visst äger jag en blixt men det blir ju inte riktigt samma sak.

Jag har tittat runt lite och tre(4) alternativ verkar finnas;
Nikon 50mm 1.4 AF-S D,
Nikon 50mm 1.4 AF-S G
SIGMA 50mm 1.4 EX DG HSM
Skita i en 50mm och lägga pengarna på ett nytt hus.

Är det någon som kan ge mig råd/argument för och emot?

En 50mm glugg är väldigt användbar. Dessutom är de billiga men ger bilder som inte ens svindyra zoom-gluggar kan leverera. Rekommenderar nikkor 50/1,4 som jag har själv - en grym glugg. Sigmas 50/1,4 är lite för stor och klumpig.

Själv har jag en AF-S G och den lämnar knappt huset. Kamerahuset alltså, de andra objektiven ligger mest i väskan. Garanterat bästa köpet jag gjort på länge.

Eftersom du inte behöver fokusmotorn på objektivet skulle jag råda dig att skaffa en AF-S D. Det blir billigare så.

Köpte själv Sigmas 50/1.4 för ungefär en månad sen och är riktigt nöjd. Tyngden är absolut ingenting jag stör mig på, och skulle i dagsläget faktiskt inte kunna tänka mig att byta ut det mot ett lättare. Helt enkelt ett väldigt praktiskt objektiv även om jag fortfarande inte riktigt har vant mig vid det :)

Om det står mellan att köpa ett 50 nu eller ett nytt hus så tycker jag absolut att du ska satsa på ett hus.

På en FX-sensor blir ju också skärpedjupet f/2.8 som f/1.8 på DX. Så du får ju det på köpet.
Och du kan pressa ISOn två steg, så det blir ju "ljusstarkare" också.
Sen är det ju bara att köpa ett 50 efter ett tag om du känner behovet av ännu ljusstarkare optik.

Frågeställningen är lite luddig, då du inte klargör vid vilken bildvinkel du behöver stor ljusstyrka. Ett 50/1,4 ersätter knappast ett 28-70/2,8, oavsett om vi snackar FX eller DX.
Om du har råd så kan jag bara rekommendera dig att köpa en FX-kamera; särskilt med tanke på din objektivuppsättning. Räcker inte f/2,8 så kan du få god ljusstyrka och mycket bra optisk prestanda med ett enkelt 50/1,8.

Hej Maartin!
Nu börjar vi närma och pudelns kärna! Kul att frågeställningen går att utveckla.
Jag såg att du hade både D700:an 24-70 och Sigman. Varför köpte du Sigman istället för Nikkor? Jag verkligen älskar mitt 28-70 funderar i såfall på ett komplement, inte en ersättare.

Jag lånade ett 50mm 1.4 AF i somras och blev verkligen såld på det. Med risk för att bli lite mobbad nu, så är lyckligtvis inte mitt problem pengarna, jag har råd att köpa både D700 och ett 50 men söker argument för det och i så fall vilket 50. Kanske mest för att övertyga mig själv. Hur tänkte du?

Jag struntar i att Sigman är en tung 77:a, fan hela väskan är ju full av dom, jag spar väl in ett gäng spänn på att slippa köpa filter i så fall men vad är argumentet för att köpa just det objektivet över de andra.

Kostnadsmässigt verkar inte Nikkor 50 G och Sigman ligga särskilt långt ifrån varandra. 50 AF-S D ligger ju bara tusingen under G och då till kommer ju 52mm filter på ett gäng hundra. Utslaget på de antalet år man kör objektivet är inte det ganska lilla spannet pengar (ca 2700-4500 enligt Pricerunner) en intressant utvärderningsfaktor.

Jag fotar mest min familj så bildvinklarna varierar kraftigt, det var därför alla "tvåttorna" köptes. Kitgrejer är så j-lva behändigt bra i dagsljus ute när man fotar barn, men man vill ju ha mera bilder än så. 28-70 köpte jag för att fota mellantjejen på danslektioner. 50:an skulle kunna fungera där också. Den finfina bilden är borta när man har plockat upp blixten och bett alla att le:).
MVH Joche

Varför köpte du Sigman istället för Nikkor?
Jag hade faktiskt Nikkorn, men sålde den och köpte Sigman. Det fanns ingen särskilt rationell anledning till det, utan jag var mest sugen på att prova båda för att vara säker på att jag har den som är bäst;-)
Jag har alltid tyckt att alla 50-millimetersobjektiv ger ganska ful bokeh i vissa situationer. Alldeles för många situationer egentligen. Och hur kul är det att behöva blända ner för att mjuka upp en stökig bakgrund? Mja... Och det var det som fick mig så nyfiken på Sigman att jag bytte. Och det gjorde jag rätt i. Läs gärna min recension för lite utförligare omdöme. Den finns länkad till om du klickar på objektivet i min "kameraväska" i profilen.

...jag har råd att köpa både D700 och ett 50 men söker argument för det och i så fall vilket 50. Kanske mest för att övertyga mig själv. Hur tänkte du?
Tja, då är det väl inte mycket att snacka om. Sigman är avgjort bättre vid full bländaröppning, och om det ska funka som komplement så har du ju 28-70 till allt det andra. Inte för att Sigman är dålig nedbländat, men det är ju lite onödigt att släpa på den klumpedunsen om man inte behöver ljusstyrkan.
Skillnaden mellan D80 och D700 är astronomisk, så där vet jag inte ens om det behövs några argument, om pengar inte är ett problem;-)

50 AF-S D ligger ju bara tusingen under G och då till kommer ju 52mm filter på ett gäng hundra.
Om du bor i Stockholm så säljer Fotokungen Sigman för fyratusen jämnt. Observera dock att de INTE har öppet köp, så se till att det exemplar du eventuellt köper fokuserar rätt, för du får inte byta det.

Om du bor i Stockholm så säljer Fotokungen Sigman för fyratusen jämnt. Observera dock att de INTE har öppet köp, så se till att det exemplar du eventuellt köper fokuserar rätt, för du får inte byta det.

I min värld så är det skillnad på Öppet köp och Bytesrätt. Jag gissar att du menar att Fotokungen inte ens låter kunden testa hemma i lugn och ro och sedan byta till ett annat som förhoppningsvis fokuserar rätt. Det är möjligt att den rätt man har är att få det objektiv man köpt justerat men det är ointressant för mig att vänta på service på ett nytt objektiv.
Jag lägger gärna några hundra extra för att få bytesrätt. ( = handlar i en annan affär)

I nya kamera och bild testar de 50mm gluggar. Nya Nikkor 50/1,4 var riktigt bra. Bättre än Sigma 50/1,4 enligt dem (4,1 resp 3,5 i betyg). De klagade bl a på den taskiga hörnskärpan vid full öppning på Sigma varianten. Lite osäker fokusering var också något de klagade på.

I nya kamera och bild testar de 50mm gluggar. Nya Nikkor 50/1,4 var riktigt bra. Bättre än Sigma 50/1,4 enligt dem (4,1 resp 3,5 i betyg). De klagade bl a på den taskiga hörnskärpan vid full öppning på Sigma varianten. Lite osäker fokusering var också något de klagade på.
Det är första gången jag hört om någon som upplevt att Sigman har sämre hörnskärpa än Nikkorn. Det är ju bland annat det som Sigman är så bra på, jämfört med de flesta andra normalobjektiv.

Jag har ett Nikkor AF-D 50mm f/1.4 och det är fantastiskt. Det är lätt att ta skarpa bilder vidöppet inomhus med låga ISO. Kolla t.ex.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1629446.htm?set=mp

Om du som jag tänker fotografera vidöppet och planerar att uppgradera till FX skulle jag 10 gånger av 10 välja det nya AF-S som ska vara ännu skarpare särskilt i hörnen.

Om du tror att du kommer mest stoppa ned så tycker jag du ska fundera på f/1.8.

Söker du en fin bokeh borde du gå in på Flickr.com och kolla lite vad du tycker passar dig. Kanske ett 50mm f/1.4 ZF?

Senast ändrad:
Jag har ett Nikkor AF-D 50mm f/1.4 och det är fantastiskt. Det är lätt att ta skarpa bilder vidöppet inomhus med låga ISO. Kolla t.ex.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1629446.htm?set=mp

Om du som jag tänker fotografera vidöppet och planerar att uppgradera till FX skulle jag 10 gånger av 10 välja det nya AF-S som ska vara ännu skarpare särskilt i hörnen.

Om du tror att du kommer mest stoppa ned så tycker jag du ska fundera på f/1.8.

Söker du en fin bokeh borde du gå in på Flickr.com och kolla lite vad du tycker passar dig. Kanske ett 50mm f/1.4 ZF?

Här är en riktigt lågljusbild med AF-D 50mm f/1.4
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1449319&target=_blank

Lite nybörjarfrågor;

Är också sugen på ett 50mm, men vet inte riktigt vad jag skall välja. Vad är skillnaden på D och G i betäckningen? Har objektiven som nämns i trådstarten autofokus, eller får man ratta själv? Jag har en D90.

Sen undrar jag lite över detta objektivet. Varför är det så billigt? Visserligen är det 1,8 istället för 1,4, men gör det så mycket på priset?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557243

Tacksam för hjälp!

Fotokungen.....vad är det för skämt. Ligger man inom tullarna dit man som "bilist" inte kan åka vardagar utan avgift kan man faktiskt kräva att man skall ha öppet på lördagar. I vart fall så innebar det att jag i stället köpte mitt objektiv hos Media Markt. Svagt Fotokungen.
Mvh
JB

Lite nybörjarfrågor;

Är också sugen på ett 50mm, men vet inte riktigt vad jag skall välja. Vad är skillnaden på D och G i betäckningen? Har objektiven som nämns i trådstarten autofokus, eller får man ratta själv? Jag har en D90.

Sen undrar jag lite över detta objektivet. Varför är det så billigt? Visserligen är det 1,8 istället för 1,4, men gör det så mycket på priset?

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557243

Tacksam för hjälp!

Du får autofokus med både D och G och Sigman. G-objektiven är nyare objektiv som inte har bländarring.

De sista 2/3 bländarsteg kostar väldigt mycket i konstruktionen, därför den stora prisskillnaden.

Jag köpte Kamera & Bild igår och läste testet. Förlåt herr Ekvall om du läser det här, men det där kallar jag ett undermåligt test. Ni har alltså inte ens jämfört bokeh, men exempelvis distorsion vid olika bländare?! Som om den skulle skilja om inte objektivet är sjukt oskarpt i kanten vidöppet. Och vid vilka avstånd är objektiven testade? Uttalanden som "distorsionen påverkas olika mycket beroende på avståndet till motivet och därmed blir effekten alltid överdriven på testbilder" får mig att undra varför ni alls testar objektiv. Varför skulle den "alltid bli överdriven" om man testar vid olika avstånd? Vad har ni för betygskriterier förresten?

Har man inte tid att göra ett grundligt test så kan man lika gärna låta bli. Både Sigman och AF-S:en har olika egenskaper som är fördelaktiga för olika fotografer, men om man inte ens kan ge en vettig beskrivning av skillnaderna på ett objektivt sätt så är det ingen vits att sätta en siffra som helhetsbetyg.

Tillägg: Förresten står det inte på vilken kamera Sigman testades, så den osäkra autofokusen kan vi inte veta om det beror på kameran eller objektivet.
Vidare står det att alla objektiven har samma bildvinkel, vilket är fel eftersom de inte har samma brännvidd. Är det inte läge att mäta detta innan man skriver en siffra?

Och hur var det med kromatisk aberration? Motljusegenskaper? AF-snabbhet? Kontrast? Skärpa vid rejäl nedbländning? LCA? Fringing?

Senast ändrad:
Fotokungen.....vad är det för skämt. Ligger man inom tullarna dit man som "bilist" inte kan åka vardagar utan avgift kan man faktiskt kräva att man skall ha öppet på lördagar. I vart fall så innebar det att jag i stället köpte mitt objektiv hos Media Markt. Svagt Fotokungen.
Mvh
JB
Är du på riktigt? I en tråd om de 50 mm f/1.4-objektiv som finns, skriver du om trängselavgifter och det faktum att den lilla butiken Fotokungen inte håller öppet under helgen. "Kräva"? Det är inte första aprilo än på ett par da'r...

Är du på riktigt? I en tråd om de 50 mm f/1.4-objektiv som finns, skriver du om trängselavgifter och det faktum att den lilla butiken Fotokungen inte håller öppet under helgen. "Kräva"? Det är inte första aprilo än på ett par da'r...
Har du hört talas om konkurrens förut? Vill man sälja får man hålla öppet. Ute i vildmarken med en fotohandel har man inget val, men hallå...det finns de som har öppet alla dagar i veckan. Som kund uppskattar jag detta och gör att jag som konsument "kräver" detta om man som handlare i en storstad tänker överleva. Åter igen, dåligt Fotokungen, man kan inte leva bara på att sälja per postorder.
Mvh
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto