Annons

Vilket filter ska jag välja??

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Tjena!!
Jag tänkte köpa filter till mitt Nikon och Sigma objektiv. Köpte ganska nyligen min utrustning och vill nu köpa filter. Vad ska man välja? Sky-light filter eller UV filter? Vad är skillnaden?
Läst en del om filter o båda sorterna verkar ju bra. Tacksam för info om filter!
MVH /Johan
 
Vad ska Du ha filtren till? Det sitter ett UV-filter framför sensorn i Din kamera, så det behovet är redan fyllt.

Stötskydd för frontlinsen? I så fall spelar det ingen roll vad Du väljer. Det finns trådar här på fs.se om kvalitetsförluster vid användandet av filter i "onödan". Sök.
 
tannler skrev:
Stötskydd för frontlinsen? I så fall spelar det ingen roll vad Du väljer. Det finns trådar här på fs.se om kvalitetsförluster vid användandet av filter i "onödan". Sök.
Jag använder filter som skydd, på de analoga kamrorna vill vi gärna ha skylight för att få bort blåstick. B + W filter eller Hoya HMC super ger väldigt små skärpeförluster, dock kostar de flera hundra. Titta inte på billiga filter.

/ Erik
 
Vilket är precis min uppfattning. Ta av remmen på kameran - håll den i handen - kasta filtren - var rädd om kameran.
 
Jag va inne på en fotobutik i stan o pratade om filter. Han menade att det går inte alls använda ett sky-light filter till D80 över huvud taget. Så det är bara UV som gäller o då "bara" som skydd. Vet inte om han hade stenkoll på vad han pratade om.?
 
johanpehrson skrev:
Jag va inne på en fotobutik i stan o pratade om filter. Han menade att det går inte alls använda ett sky-light filter till D80 över huvud taget. Så det är bara UV som gäller o då "bara" som skydd. Vet inte om han hade stenkoll på vad han pratade om.?
Skylight går aldeles utmärkt att använda på ALLA kameror, givetvis då även D80'n. Fungerar dock mest som skydd. De bättre filtren (se mitt tidigare inlägg) ger merginella skärpe förluster, i vilket fall på vidvilkel,normal och korta telen.

/ Erik
 
ANNONS