Annons

Vilket format för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

tombac

Aktiv medlem
Hej!
Skall hålla en digital bildvisning och funderar nu på vilket format (storlek;bildkvalite) jag skall göra bilderna för att få bästa resultat.
Jag har bilder sparade i Tiff och kan ju göra om dom till passande storlek./Tom

Tiff bilderna:ca 2700 X 1600,men det formatet kan ju göras mindre om jag gör jpg bilder av dem.
Jag har försökt med de bilder jag lagt upp på fotosidan (250kb/72) men jag tycker att dom blir lite väl gryniga!

D v s ska du utnyttja projektorn maximalt bör du beskära bilderna till 4:3 format och förminska till ca 1200x1600 pixlar. Jpeg-format blir bra.

Jag har liten erfarenhet av bildvisning m h a projektor, så ta min information med en nypa salt. Någon som har mer info?

Senast ändrad:
Betyder det att jag skall göra om bilderna till det formatet?
Är det nån skillnad på vilken upplösning jag anväder(72/300?)

F.n. skalar om mina bilder för visning i projektor. Kör ett makro i PS som ändrar till lämpligt bredd- och höjdförhållande. 72 punkter per tum i upplösning. Sparar i "hög" kvalitet i jpeg. D v s lite komprimering (värde 10).

FouFoto skrev:
D v s ska du utnyttja projektorn maximalt bör du beskära bilderna till 4:3 format och förminska till ca 1200x1600 pixlar. Jpeg-format blir bra.

Jag har liten erfarenhet, så ta min information med en nypa salt. Någon som har mer info?

Om man som jag inte gillar att beskära bilderna så kan man ju istället öka bildens canvas och sätta den färgen till svart.
Liknande detta: länk
man behöver ju inte ha med en logga eller avgränsande sträck som på denna bild dock.

Lycka till med bildvisningen!

/Z!

Du behöver inte ha canvas. Vill du inte beskära dina bilder så se bara till att bakgrunden är svart (i Powerpoint).

För att ej överarbeta det hela med en massa onödigt jobb så föreslår jag som tidigare talare att göra om kopior till 1200x1600 men inget mer.

Visst Powerpoint verkar ju lite proffsigare men de flesta idag har Windows ME/XP med inbyggd bildläsare och bildspel.

I detta bildspel fylls tomrummet ut med svart också så även canvas är helt onödigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto