Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket format vid framkallning av bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

carlorjan

Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite hos en del fotolabb och inte hittat ngt labb som tar emot bilder i NEF (Nikons RAW)..

Undrar mest om det är någon vänlig själ som vet var, eller om, det går? Eller är det jag som är ute och cyklar, kanske räcker att skicka högsta jpeg-formatet för att framkalla?
Jag ska inte ha några förstoringar av denna laddning bilder, men det kommer senare..

Ha det!!
Örjan

Jpeg är den mest gångbara formatet. Spara ned bilderna i så låg komprimering som möjlig så brukar det bli bra.

En kamera typ Nikon D70 levererar 3000x2000 pixlar ungefär. Det brukar räcka att att beräkna 10 pixlar/mm papperslängd. När bilderna ska vara 15x10 cm stora innebär detta i praktiken en förminskning av bilden, eftersom det endast behövs 1500x1000 pixlar för att täcka in ytan. Tre fjärdedelar av kamerans pixlar kastas.

/Roland - Glad över att inte ha en 8 Mpix kamera

Har en Nikon D70.

Funderar lite på när jag ska printa ut mina bilder på papper...

Fotornas storlekar (i pixlar) är 3008*2000.

När man ska 'framkalla' i tex en fotobutik, vilket format är det då? 3:4, 2:3 osv...?

ANNONS
Götaplatsens Foto