Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket märke använder pressfotografer mest?

Produkter
(logga in för att koppla)
För några år sedan så var det ju nikon som regerade bland pressfotograferna. Mer än hälften stog med nikon loggan på sig eller på rämmarna. Men jag tror att efter caonon släppte deras nya Canona Eos 1Ds Mark 2 med fullstor sensor så gick dom nog om nikon en del. Efter som att canon var först med fullstor sensor.

WB_fotograf skrev:
För några år sedan så var det ju nikon som regerade bland pressfotograferna. Mer än hälften stog med nikon loggan på sig eller på rämmarna. Men jag tror att efter caonon släppte deras nya Canona Eos 1Ds Mark 2 med fullstor sensor så gick dom nog om nikon en del. Efter som att canon var först med fullstor sensor.

Det är väl snarare pga 1D och nu 1D mk2 som de flesta pressfotografer bytt, samt bildstablilizering på 300/2.8 kan jag tänka

Som U2-fan och Göteborgare var jag ute i vimmlet på stan när de var här och då var det bara Canon så långt jag såg hos alla..

/Magnus

Eveningstar skrev:
Det är väl snarare pga 1D och nu 1D mk2 som de flesta pressfotografer bytt, samt bildstablilizering på 300/2.8 kan jag tänka
Tror varken det är 1D eller 1Ds mk2 som gjort att de bytt. De har i så fall bytt bytt för länge sedan. Nikon var totalt dominerande på 70-talet. 1981 kom Canon med F1N som gjorde att vissa gick över till Canon men Nikon var fortfarande större. 1987 kom EOS-kamerorna och efter det har Canon varit det stora märket.

Jag körde själv Nikon F2 och senare F3 med MD4 - När Canon kom med sin T90 så bytte jag systen. T90 var makalöst bra på alla vis. Trogen Canon sedan dess.

Jag som arbetar som pressfotograf vet också att Canon är starkt dominerande idag. Det finns bara en sak att klaga på, där Nikon slår Canon på fingrarna, och det är "blixtmätningen" där Nikon är hästlängder bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto