Annons

Vilket macro/porträtt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kallio

Medlem
Hej,
Jag har tänkt att investera i ett nytt macro/porträttobjektiv till min olympus e-300 och står i valet mellan 50mm2.0 och 35mm3.5
Just nu har jag ett 14-45 3.5-5.6 och
ett 40-150 3.5-4.5

Som sagt har jag tänkt och anv. det till både nära naturbilder och porträtt.
35:an verkar ha bättre närgräns vad jag har läst. Samtidigt får man ju kortare skärpedjup med 50mm. som är önskvärt vid porträttfoto.

Är det någon som har erfarenheter av dessa objektiv?

Det skiljer ju även en del i pris på dessa.
Kan det vara värt och lägga några tusingar extra för och få 50mm macrot?

Senast ändrad:
Jag tror att du skulle uppskatta den bättre ljusstyrkan hos ZD50mm/F2.0.
Vidare har jag sett många fina porträttbilder med detta objektiv, och då tillsammans med telekonvertern EC-14. Andre Knudsen, se referenserna nedan, har ofta använt just den kombinationen för många av sina fina modell- och porträttbilder.

Även om ZD35mm/F3.5 är ett fantastiskt objektiv för makro, så blir det lite kort för porträtt, samt att med telekonvertern EC-14 tappar du i ljusstyrka ett bländarsteg.

För porträttbilder, så är ZD 50-200mm/F2.8-3.5 enligt min mening marknadens mest universella porträttzoom i hanterbarhet och bildresultat. Alla som fotat med detta objektiv brukar bli lyriska. Jag har tagit en del porträtt med denna telezoom, se referensen här nedan till mitt arkiv på MyFourThirds.

Ref:

Jag tackar så mycket för svaret.
Det lutar nog åt ett 50mm f2.0

Drömmen är ju ett 50-200, men ekonomin finns tyvärr inte för tillfället till detta fantastiska objektiv.

35mm är på tok för kort för macro (även om jag inte riktigt vet vad det motsvarar i småbildsformat). Jag har ett 60mm till min D70 och det motsvarar då 90mm i småbild. Det ger ett arbetsavstånd som faktiskt inte funkar något vidare för macro. Framförallt inte när det rör sig om insekter då man skrämmer iväg dem när man befinner sig i gluggens närgräns.

Zuiko Digital 2.0/50 mm Macro ED får bästa betyg

I den tyska tidningen Foto magazin no 1/06 får 2.0/50 mm Macro ED:n betyget Super. För optisk prestanda 93% (enligt tidningens skala) och för mekanisk 89%.

Mickor-Nikkor 2.8/105 mm D får 88%/91%
Pentax DFA 2.8/100 mm Macro får 93%/88%
KM 2.8/50mm D Macro får 87%/91%

Dessa fyra med betyget Super. Andra med betyget Sehr Gut. Man kan mao konstatera att Olys macro hårfint vinner denna jämförelser, men vinner i alla fall! Olys 35 mm var inte med i testet.

Re: Zuiko Digital 2.0/50 mm Macro ED får bästa betyg

Torbjörn Stoor skrev:
I den tyska tidningen Foto magazin no 1/06 får 2.0/50 mm Macro ED:n betyget Super. För optisk prestanda 93% (enligt tidningens skala) och för mekanisk 89%.
Intressant jämförelse, kul att se att även Pentax fick goda optiska lovord...

Enligt Olympus Roadmap for Zuiko Digital, så kommer ytterligare ett makro-objektiv att introduceras tidigast under år 2006, denna gång i klassen "High Grade" med brännvidden 100mm. Med tre enastående makroobjektiv i utbudet, så vad ska man egentligen välja?

Ett ZD50mm/2.0 har länge varit på min önskelista, men kostar betydligt mer än de 500 SEK jag betalade för ett begagnat OMZ50mm/3.5 makro. Å andra sidan så ger ZD35mm/3.5 en avbildningsskala 1:1, vilket motsvarar 2:1 i 35mm-formatet, säger Olympus. Med mellanringen EX-25 når man avbildningsskalan 1.68:1.

Ref:

Olympus har fina traditioner att bevara också på makrofronten! 90 mm 2.0 makron för OM systemet var/är ett legendariskt objektiv.
Det är fint att Oly satsar så mycket på sina fina objektiv. Det är ett fundament för hela systemet.

ANNONS
Götaplatsens Foto