Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket macro?
- Trådstartare bågenheim
- Start datum
keckax
Aktiv medlem
http://home.zonnet.nl/famwakker/nikonlinkslenseswelcome01.htm
Förutom Nikons egna har ju Sigma 70 macro visat på toppresultat i tester.
/K
Förutom Nikons egna har ju Sigma 70 macro visat på toppresultat i tester.
/K
Zotamedu
Aktiv medlem
Re: Tackar
Jag äger ett Tamron och är helt kär och använder det ofta till lite allt möjligt. Hade jag haft lite mer pengar hade jag nog satsat på Nikons egna 105 för att den har silent wave motor vilket ger den blixtsnabb fokus och den lider inte av snabelsyndromet som de andra gör. Om nu budgeten trots allt ligger på 4000 så säger photozone.de så här: "Regarding all the excellent lens alternatives in this segment it is quite difficult to select a favorite ... but the good news is that there isn't really a wrong choice."bågenheim skrev:
Där fanns ju en hel del att välja på!
Funderar på Sigmas 105:a, Tamrons 90:a och Tokinas 100:a. Någon som har känt på dessa i verkligheten? Priset verkar vara ungefär det samma.
keckax
Aktiv medlem
Jag har bla Tamron 90/2,8 den prisvinnande äldre modellen och den är grymt fin.
Men det är ganska tacksamt att köpa macroglugg, dom flesta är riktigt bra.
Vill man förutom optisk prestanda ha riktig kvalitetskänsla i optiken då är det nog Nikons 105 VR man ska satsa på. Innerfocusering bjuden den på dessutom.
/K
Men det är ganska tacksamt att köpa macroglugg, dom flesta är riktigt bra.
Vill man förutom optisk prestanda ha riktig kvalitetskänsla i optiken då är det nog Nikons 105 VR man ska satsa på. Innerfocusering bjuden den på dessutom.
/K
Mitchy
Aktiv medlem
Jag har själv ett tamron, helt underbart.
Köper du ett tamron90mm så får du en underbar glugg för "bara" 4000kr. Köper du nikons/canons egna får du en underbar glugg fast för ett par stora lappar till. Alla macron är jämlika i bildkvallite, är du designfreak så köp ett orginal....
Köper du ett tamron90mm så får du en underbar glugg för "bara" 4000kr. Köper du nikons/canons egna får du en underbar glugg fast för ett par stora lappar till. Alla macron är jämlika i bildkvallite, är du designfreak så köp ett orginal....
Zotamedu
Aktiv medlem
Fast Nikons egna får man lite praktiska saker när man betalar dubbla priset. Intern fokus är väldigt trevligt. AF-S är väldigt trevligt också. Även byggkvalitén är påtagligt bättre. Sen kan man ju fundera på om man själv tycker det är värt det.Mitchy skrev:
Jag har själv ett tamron, helt underbart.
genne
Aktiv medlem
Tjohej
Här är en som har ett Tokina.
Go, tung glugg som har mycket hög kvalitetskänsla. Det enda som inte känns supergediget enligt mig på den gluggen är när man byter mellan AF och MF läget; övergången känns lite, lite "plastig".
http://picasaweb.google.com/koettet/MacroTest/photo#5104583236653714114
Länken går till en bild jag tog med objektivet i somras. Meddela om du vill ha den i full storlek så skickar jag...
Har potential att prestera väldigt bra vad gäller skärpa. Det man skulle velat ha på den är någon form av bildstabilisator, som Nikon har.
Om något skulle jag säga att dess svaghet vad gäller brytning av ljus är CA. Man behöver inte pressa gluggen jättehårt för att det skall gå att se.
Här är en som har ett Tokina.
Go, tung glugg som har mycket hög kvalitetskänsla. Det enda som inte känns supergediget enligt mig på den gluggen är när man byter mellan AF och MF läget; övergången känns lite, lite "plastig".
http://picasaweb.google.com/koettet/MacroTest/photo#5104583236653714114
Länken går till en bild jag tog med objektivet i somras. Meddela om du vill ha den i full storlek så skickar jag...
Har potential att prestera väldigt bra vad gäller skärpa. Det man skulle velat ha på den är någon form av bildstabilisator, som Nikon har.
Om något skulle jag säga att dess svaghet vad gäller brytning av ljus är CA. Man behöver inte pressa gluggen jättehårt för att det skall gå att se.
Possinho
Aktiv medlem
Jag funderar också på macro och har av någon anledning blivit förtjust i Tokina, trots att jag inte har något Tokinaobjektiv just nu. Hur är egentligen CA på detta? Jag har för mig att det är en av få egenskaper som brukar kritiseras när det gäller det objektivet.keckax skrev:
Jag har haft Tokinan och har fn Tamron. Optiskt sett två st mycket fina gluggar!
Men om man ställer dessa optik brevid Nikon 105:an så förstår man prisskillnaden bättre.
/K
keckax
Aktiv medlem
Possinho skrev:
Jag funderar också på macro och har av någon anledning blivit förtjust i Tokina, trots att jag inte har något Tokinaobjektiv just nu. Hur är egentligen CA på detta? Jag har för mig att det är en av få egenskaper som brukar kritiseras när det gäller det objektivet.
Jag hade Tokinan då jag kom över en utrustning där Tamron ingick. Jag testade de två mot varandra och behöll den äldre Tamrongluggen då den var något bättre.
Detta kan förstås skilja mellan olika exemplar.
Kan inte uttala mej om CA, men har också sett den kritiken av Tokinan.
/K
bågenheim
Aktiv medlem
keckax skrev:
Jag har haft Tokinan och har fn Tamron. Optiskt sett två st mycket fina gluggar!
Men om man ställer dessa optik brevid Nikon 105:an så förstår man prisskillnaden bättre.
/K
Är den så mycket bättre?
Kanske man får spara då?
RG
Avslutat medlemskap
Re: Tja
Om du ska fota insekter ska du inte ha en 100mm med snabelsyndromet. Skaffa i sädana fall ett minst 150mm makro.bågenheim skrev:
Förmodligen kommer jag mest att plåta insekter, blommor och modeller (plastmodeller man bygger alltså, typ flygplan osv). Vad jag vet nu iallafall.