Annons

VIlket macroobjektiv till EOS 400D ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

kryp

Ny medlem
Jag har nyligen köpt en Canon eos 400d, och är på jakt efter ett macroobjektiv. Jag har tänkt mig att fotografera riktigt små motiv- typ flugans fasettögon, myggor, larver etc.
Känner att det finns en djungel av olika objektiv, så snälla kan någon vänlig foto-själ hjälpa en amatör...?

Djungel vet jag väl inte riktigt... tycker inte alternativen är så många...

Om du bortser från alla fusk macron som bla Sigma har så har du inte så många alternativ kvar...

Canon har dessa:

Canon Objektiv Ef 100/2,8 Macro Usm 5995:-
Canon Objektiv Ef 180/3,5L Usm Macro 14 495:-
Canon Objektiv Ef 50/2,5 Macro 2595:-
Canon Objektiv EF-S 60/2,8 Makro 3595:-
Källa: www.scandinavianphoto.se

Sedan har du ett speciellt macro objekiv som är ganska unikt... Ett Äkta macroobjektiv har förhållandet 1:1, men detta objektiv kan du få med upp till 5 gångers förstoring! 5:1 Då kan du fotografera könshåret på en fluglarv...
Canon MP-E65/2,8 1-5x 9796:- Cyberphoto

Värtatt notera är att pirattilvlerkarna tillverkar också bra macro gluggar, tex Sigma, men kolla noga så att dom har 1:1 för sigma fular sig med att skriva macro bara föratt dom har lite bättre närgräns...

Nära...

Tja; det behövs nog mer enn ett vanlig 1:1 macro för att se en fluga i vitögat.
Närlinser eller aller helst mellanringar måsste nog till. Problemet med sistnemnda är at frontlinsen kolliderar med objektet på enkelte objektiv.
Till andra litt mer "normala" macro objekt finn en uppsjö av objektiv. Brännviddsvalget (50-180mm) styrs av den arbetsavsand du önskar.
Jag kör en Tokina ATX-ProD 100/2.8. Den kann användas med mellanringar inntill 36+25mm. Men det blir svårt att fokusera ovh myyyycket kort skärpedjup.....
Men roligt!
Erik J

ANNONS
Götaplatsens Foto