Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket minneskort behöver jag för HD-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

251110

Ny medlem
Hej! En Canon EOS 550D är påväg till mig och jag vet att jag kommer filma väldigt mycket i högsta kvalité och fota en jäkla massa. Jag ska köpa det här minneskortet:ZAP Glider SDHC 32GB Class 4 (sök på teknikmagasinet.se) och jag undrar om den är bra nog? Kommer kameran vara jätte seg/ "busy" som det jämt stod på min förra kamera eller har det inget med minneskortet att göra?

Du bör ha ett klass 6 eller klass 10 kort.

Canon skriver 5,5 MB/s vid HD-filmning. Då bör man ha lite marginal eftersom korten sällan håller vad de lovar. Gärna 15 MB/s. Sådan kort är inte dyra.

Lita inte på angiven hastighet, det är ganska meningslöst. Det finns kort märkta med klass 4 som är snabbare än kort märkta med klass 10.

http://www.tomshardware.com/reviews/sdxc-sdhc-uhs-i,2940-11.html

Tänker man filma mycket hjälper det inte att ha tillräckligt med minne med sig, man måste också ha antingen ett strömuttag i närheten, eller minst ett extrabatteri.

Man behöver ca 10MB/s för att ligga på den säkra sidan, vilket innebär att alla kort märkta med klass 6 är väl inne på "den säkra sidan".

För real world data gällande läs- och skivhastigheter på minneskort har jag tidigare haft god nytta av Rob Galbraith's SD/CF databas. Han verkar dock inte ha uppdaterat den för de senaste årens Canonkameror och kanske inte heller minneskort (sist jag använde den var för två år sedan). Men kolla eventuellt där…

Hej!
Jag använde detta minneskort när jag hade 550D. Det fungerar utmärkt både till foto såväl filmning.
Tycker absolut inte du ska ha mindre än 20MB/s och gärna högre.

Ett tips är att använda flera minneskort med mindre minneskapacitet, ifall att du skulle slarva bort/göra sönder ett fyllt kort. Annars finns ju denna varianten i större format också.

ANNONS
Götaplatsens Foto