Annons

Vilket minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nifti

Medlem
Hej
Behöver råd om vilket minneskort jag behöver för att få ut max kapasitet av en Nikon D300.
Räcker det med SanDisk Extreme III Compact Flash eller måste jag köpa Extreme IV. Det kanske t.o.m räcker med SanDisk Extreme II?
/Tomas

Extreme III är vad kameran kan hantera. Extreme IV ger snabbare överföring till datorn snabbare om du har en kortläsare som kan hantera hastigheten. /FW

Ja, såvitt jag vet är just D300 en av de första kamerorna (bortsett möjligen från proffssegmentet) som är anpassade till och drar nytta av kort av Extreme 4-typen. På andra kameror, t ex Canon 40D, gör det bara marginell skillnad att byta från Extreme 3 till Ducati.

Då butiken endast hade extreme II hemma köpte jag ett 2 meg för att ha något att testa med.
Efter att ha provat med det kan jag inte se att det skulle vara några problem för kameran.
Undrar vad man igentligen känar på att köpa ett snabbare minneskort så länge man inte villl fote en serie som fyller kamerans buffert. Finns det något kort som är så snabbt så det hinner lagra 6 bilder /sek?

Ja det är klart att det finns kort som hinner lagra det, 6.5 som 40D med ngt mindre bildfiler är inga problem med extrem IV.

Minneskort tycker jag i dagsläget inte är ngt man ska snåla in på när det ligger så i pris som det gör.

Version II av sandisk heter Ultra, tihi.

6-7 likadana bilder i sekunden är kanske skoj? Vad jag mest är ute efter på minneskort är snabbare överföringstid till datorn eller min bärbara hårddisk med kortläsare. Jag fotar modellbilder och tar ca 200 bilder/timme, i två timmar. Det tar onödigt lång tid att föra över raw filerna till datorn. Fram för snabbare läsning av minnen. Skrivhastigheten är OK som den är.

Nifti skrev:
Då butiken endast hade extreme II hemma köpte jag ett 2 meg för att ha något att testa med.
Efter att ha provat med det kan jag inte se att det skulle vara några problem för kameran.
Vid normal användning funkar Extreme 3 eller Ultra 2 utmärkt. Men om man vill undvika att kortet i vissa situationer ska vara en flaskhals bör man ha Extreme 4.

Allemyr skrev:
Ja det är klart att det finns kort som hinner lagra det, 6.5 som 40D med ngt mindre bildfiler är inga problem med extrem IV.
Nej, det finns inget kort som kan lagra det -- iaf inte om man sparar bilderna som raw-filer.

Kamerorna har en inbyggd buffert, som i normalfallet klarar av ungefär 2 sek seriebildstagening (raw). Sen måste bufferten tömmas för att man ska kunna ta en bild till. Bilderna sparas då ned på kortet i en hastighet av ungefär 1 bild/sek -- om man har ett snabbt kort. Har man ett långsammare kort tar det förstås längre tid.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto