Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikJ2

Medlem
Hej,
Jag är intresserad av att köpa ett 64ND/6stop filter för mitt Sony 16-35GM objektiv.
Vilket märke rekommenderar ni? Jag tittar just nu på B+W, PolarPro och Dörr.
Har hört att vissa billiga filter skapar vinjettering på bredare brännvidd runt 16mm och detta vill jag undvika.
Är mer intresserad av att också köpa ett sådant man skruvar på, och inget system.
Tack!
 
Vinjetteringar beror på filterringens tjocklek. Det finns "slim"-varianter. Men det är främst vid 16mm man kan ana skuggning från filtret. Jag har bara märkt det med pol-filter, för de är ju tjockare.
B+W är normalt bra. Det är inte säkert att du märker skillnad mot ett budgetfilter dock. Färgstick kan korrigeras efteråt. Jag har ett B+W nd10. Det ger lila färgstick trots att det ska vara neutralt. Kanske är det en kopia? Det finns gott om sådana där ute så är priset lågt är det troligen en counterfeit.
 
Rekommenderar dig att tänka ett varv till innan du köper runda filter. Önskar du senare använda halvtonade filter så är ett system mkt mer lättarbetat. Började själv med runda filter men insåg snabbt att det var mkt bättre med fyrkantiga.
 
ANNONS