Annons

Vilket objektiv är egentligen smartast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Photonick

Aktiv medlem
Jag är i behov av lite tips och råd.

Sedan en tid tillbaka roddar jag ett Sony 18-135 till min Sony A6000. Ett skönt objektiv som är väldigt all around, vilket var anledningen till att det införskaffades i första början. Problemet? F3.5.

Man kan absolut få till fin bokeh och när jag dessutom inte är någon utpräglad porträttfotograf, så känns det dessutom helt okej. Däremot har den det lite kämpigt i lägre ljus, även om det funkar att öka ISO eller köra stativ.

MEN.

Till vardags hjälper jag olika företag med material till deras digitala kanaler. Fotar en del interiör och exteriör, produktbilder eller allmänna bilder ”on the go”.

Nu börjar jag fundera på ifall man kanske ska sälja 18-135 och kliva på ett 16mm och 30mm eller 50mm - vad tror ni? Logiskt kanske 16 och 50 ger mest bredd, men jag vet inte.

Har idag ingen direkt genre jag fotograferar inom utan är rätt flexibel. Gillar till vardags också att köra en del street och outfitbilder, där exempelvis både 16 och 30 kan leverera fint vad jag kan tänka mig.

Luddigt och långt inlägg men vet inte riktigt hur man ska resonera? Köpte 18-135 relativt nyligt så har väl kanske inte gett det en riktig chans, men vet inte om man med tiden kommer att kvävas av att inte ha 1.4 eller 1.8.

Tack för hjälp!

Kanske läge också att komplettera med riktigt bra denoiseverktyg om du inte har eller inte använder sådana redan. Dåligt ljus och ljussvaga objektiv leder ofta till höga ISO och höga ISO ökar bruset. Ofta gör en bra mjukvara betydligt mer för den tekniska bildkvaliteten på marginalen än ett nytt objektiv med kanske ett stegs bättre ljusstyrka och det är oftast bra mycket billigare, vilket inte hindrar att man kan göra både och om man nu känner för det och har pengarna.

Brukar rekommendera folk i liknande trådar att vänta med att handla tills de själva vet vad de behöver och varför. Vilka brännvidder och övriga egenskaper du behöver vet du bäst. Kan vara värt att titta igenom dina bilder för att se vilka brännvidder du använder mest. Ett annat alternativ är att sätta ditt Befintliga objektiv på en viss brännvidd och testa hur det funkar att vara låst till denna…

Precis som skrivet här ovanför så är ju superzoomar perfekt för att testa sig själv, vilka brännvidder som passar dig bäst. Och vad gillar du inte förutom bländaren, behöver de mer skärpa? Kolla på dina bilder, är många produktbilder på mindre grejor så kanske ett macro kan vara värt att lägga till. Landskapsbilder? Vidvinkel, mycket poträtt, 50, 85mm eller ännu längre osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto