Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket objektiv för porträttfotografering?
- Trådstartare Heikkinen
- Start datum
bengt-re
Aktiv medlem
Sigma 70mm f/2.8 MACRO
Canons 60 mm macro
Canon EF 50mm f/1.4
Canon EF 85/1,8 USM
85-100 mm är lite långt tycker jag iaf för porträt på APS-C. "VD bilder" är 85 mm perfekt på APS-C och 50-60mm för "normala" porträtt, men allt beror ju på vad man vill uppnå. Titta runt på FS eller flicker och leta reda på porträtt du gillar och lista den vägen ut vad du vill ha. Tänkt också på att om du har en spciell plats där du vill fota att du och objektet "får plats" mht brännvidden. Det finns de som tar jättefina porträtt med 200mm objektiv också - lite udda kanske, men det går ju...
Canons 60 mm macro
Canon EF 50mm f/1.4
Canon EF 85/1,8 USM
85-100 mm är lite långt tycker jag iaf för porträt på APS-C. "VD bilder" är 85 mm perfekt på APS-C och 50-60mm för "normala" porträtt, men allt beror ju på vad man vill uppnå. Titta runt på FS eller flicker och leta reda på porträtt du gillar och lista den vägen ut vad du vill ha. Tänkt också på att om du har en spciell plats där du vill fota att du och objektet "får plats" mht brännvidden. Det finns de som tar jättefina porträtt med 200mm objektiv också - lite udda kanske, men det går ju...
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
om man ska svara på din fråga och inte hålla på att tycka om annat så tycker jag du skall välja 85:an, den är på gränsen, men funkar fint för porträtt på en crop, jag har själv använt en. Den är ljusstark och den mest prisvärda av de som du räknade upp. Makron är nästan för skarp för porträtt, men det är ju en smakfråga. Alla tre funkar utmärkt för uppgiften så köp den du hittar en bra deal på.
Rommel
Avslutat medlemskap
Inget av dem. Jag tycker det blir för långt utan hade valt Canons 60 mm macro. Jag tyckte det var ett suveränt objektiv på en crop kamera där du dessutom kombinerar macrofunktionen till lite "större" föremål som inte skräms av att linsen kommer relativt nära.
Håller med. Inget av dom.
Jag använder Sigma 70/2.8 Macro för statiska porträtt där jag har utrymme
eller Tamron 17-50/2.8 för flexibilitet och "utrymmesvänlighet"
/Stefan
The_SuedeII
Aktiv medlem
Ytterligare ett förslag är Tamrons 60F/2.0 makro, för att ge lite extra ljusstyrka och frihet med kortare skärpedjup. Objektivet är dessutom ruggigt skarpt redan på F/2, så det har ersatt min 50F/1.4 på crop pga högre flexibilitet. Men sen var jag intresserad av ett nytt makro också, så det färgade naturligtvis mitt val. Canons 60F/2.8 makro är också ruggigt bra, men saknar enligt mig det sista steget 2.8>2.0 när man ska använda det som "allround"-objektiv. Till porträtt räcker F/2.8 alldeles ypperligt annars.
apersson850
Aktiv medlem
Jag håller med Joakim. Inomhus, för porträtt som bara ska innehålla ansiktet och lite till, är EF-S 60 mm f/2,8 macro USM utmärkt.