Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv köpa om man plötsligt får mycket pengar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Märklig fråga ! Vet du inte vad du behöver så tycker jag att du skall spara pengarna tills du vet !

Det var värst vad vi var spydiga idag. Vaknat upp med handen i pottan? :)

Så du menar att om man är rådvill, så bör man absolut inte fråga om råd? Det är inte så att den avoga inställningen bottnar mer i att jag i min tanklöshet begick den största av svenska dödssynder; jag råkade nämna att jag har fått lite extra pengar.

Det inser jag att jag aldrig skulle ha gjort, då det i Sverige betraktas helst med avsky och gärna med en stor skopa avund därtill. Hade jag istället sagt att jag pantsätter min mormor för att köpa ett nytt objektiv hade råden haglat ner.

Spydigt svar? Inte värre än ditt inlägg. :|

Men Herregud, tagga ner lite ! Hur skall vi veta vad du behöver för objektiv ? Det kan väl bara du själv svara på ! Jag förstår inte varför du blir så upprörd när du ställer en fråga som är omöjlig att svara på ! Det enda jag kan svara på är vad jag själv skulle ha köpt, och det gjorde jag.

Du stälde frågan om du skulle välja en Vidvinkel eller supertele? Fast eller zoom?

Hur skall vi veta vad som passar dig och ditt fotograferande ? Det måste du väl veta själv ?
När du väl vet vilken typ av objektiv du vill ha så kan du säkert räkna med att få massor av råd.

Senast ändrad:
En annan vinkling som jag funderat en del över (eftersom jag kunnat samla på mig en hygglig uppsättning objektiv som inte alls används så mycket som dom borde) är att det kanske är bättre att spendera lite av pengarna på att söka upp motiven istället för att köpa mera prylar. Köp ett par resor till exotiska ställen, med andra ord. :)

Zoso skrev:
Du stälde frågan om du skulle välja en Vidvinkel eller supertele? Fast eller zoom?

Hur skall vi veta vad som passar dig och ditt fotograferande ? Det måste du väl veta själv ?
När du väl vet vilken typ av objektiv du vill ha så kan du säkert räkna med att få massor av råd.

Måste jag veta det själv? Visste jag själv (läs:"om jag hade bestämt") vad jag nu ska satsa på, vidvinkel eller om det blir supertele, och vilka objektiv i de kategorier som är bra/dåliga/prisvärda, skulle jag väl inte fråga vad ni har för synpunkter. Så vad var det som var så stötande/dumt i min fråga, som föranledde ett spydigt svar?

"Hur skall vi veta vad som passar dig och ditt fotograferande ?". Tja, har du inga synpunkter eller rekommendationer på vad jag enligt dig borde satsa på, vore det då inte bäst att låta bli att kommentera och gå till ett annat tråd? Jag tycker att vi redan har fått nog med otrevliga inlägg på Fotosidan.se på sistone, mer behövs inte.

Anders Östberg skrev:
En annan vinkling som jag funderat en del över (eftersom jag kunnat samla på mig en hygglig uppsättning objektiv som inte alls används så mycket som dom borde) är att det kanske är bättre att spendera lite av pengarna på att söka upp motiven istället för att köpa mera prylar. Köp ett par resor till exotiska ställen, med andra ord. :)

Det lät som en mycket bra idé. :)

när jag svarade så utgick jag ifrån eckans kameraväska och funderade på vad jag hade viljat uppgradera i den... as simple as that. EN kul grej helt enkelt... jag tror inte att han kommer att ta våra råd på så dödligt allvar utan släpp lös tyglarna ett tag vetja :)

Anders Östberg skrev:

JAg röstar på ditt alternativ.

A

Re: Re: Vilket objektiv köpa om man plötsligt får mycket pengar?

-Catherine- skrev:
Oush vad jag kommer låta trist nu när du helst av allt vill spendera pengarna direkt, men mitt förslag blir att placera pengarna i ngn bra aktieindexobligation. Om du kan avvara pengarna ngt år eller två så kan du kanske köpa dig två objektiv :)

/C

Hee hee, ja, det låter väldigt trist. ;D
Roligare att smälla iväg pengarna på något kul, exempelvis resor och lite nya kameraprylar, så får man någonting tillbaks för all den smärta man fått genomlida (bestående nervskador med ständig smärta).

En annan intressant glugg som man väl antagligen bara köper en av under sin livstid, och vars pris dessutom innebär att man inte heller har råd med så värst många andra gluggar heller är Canons finfina 600/4,0 IS USM. En sisådär 100 papp...

snaxalig skrev:
En annan intressant glugg som man väl antagligen bara köper en av under sin livstid, och vars pris dessutom innebär att man inte heller har råd med så värst många andra gluggar heller är Canons finfina 600/4,0 IS USM. En sisådär 100 papp...

Mycket fint objektiv förstås, men jag skulle väga alla för- och nackdelar noga jämfört med 500/4 och fundera på vilken man har mer praktisk användning av. 400/2.8 och 600/4 är kolossalt tunga i praktiken. Jag tycker det är bättre att jobba på att komma lite närmare objekten, och det är lättare att göra med en (relativt sett) nättare utrustning.

Köp inte det dyraste bara för att du har möjligheten tycker jag. Lägg minst hälften på en resa till nåt roligt ställe där du kan använda prylarna istället.

Personligen skulle det blivit en resa till New York och inköp av ett 500mm f/4 IS! Eller resa till Galapagos eller något annat ställe där du inte behöver våldsamt mycket brännvidd.

/Pontus

Anders Östberg skrev:
...jag skulle väga alla för- och nackdelar noga...

Tack för tipset! Du har helt rätt, och därför beslutade jag mig precis nu för att köpa ett 24-105/4 till min 350D. Det objektivet har just dom fördelar som jag uppskattar. Nackdelarna kan jag bortse ifrån :)

Själv älskar jag tele, men jag ser att du redan har upp till 200 mm. Din kamera har väl en cropfactor på 1.6 tror jag. Det innebär att den brännvidden motsvarar 320 för småbild. Dessutom har du en extender så nu är vi en bit över 400 mm. Det borde väl räcka i de allra flesta situationer?

Om jag hade din kameraväska och fick en summa pengar så skulle jag definitivt satsa på mer vidvinkel och/eller en resa.

Re: Re: Re: Vilket objektiv köpa om man plötsligt får mycket pengar?

Eeros skrev:
Hee hee, ja, det låter väldigt trist. ;D
Roligare att smälla iväg pengarna på något kul, exempelvis resor och lite nya kameraprylar, så får man någonting tillbaks för all den smärta man fått genomlida (bestående nervskador med ständig smärta).

Jo, jag vet hur det är, jag är själv sjukpensionär sedan 25-års ålder pga av skador jag ådrog mig vid en trafikolycka. Är det ngt man lärt sig leva med så är det smärta :/

Jag förstår dig om du bränner pengarna, jag gjorde samma sak med en del av de pengar jag fick från min försäkring. Tröstshoppade liksom :)
Ibland är det bättre än värktabletter.. hihi

Lycka till med objektivköpet, skriv gärna sedan och tala om vad valet föll på :)

/C

Re: Re: Re: Re: Vilket objektiv köpa om man plötsligt får mycket pengar?

-Catherine- skrev:
Lycka till med objektivköpet, skriv gärna sedan och tala om vad valet föll på :)

/C

Ja det är fortfarande helt öppet med objektivköpet, men resmålet börjar klarna upp. Antingen blir det Rom på våren eller att hälsa på vänner i Minnesota. Till dessa ställen skulle jag få frugan med och dit åker jag gärna själv också.

Men drömmen vore att åka på en "liten" fotoutflykt till fjärran östern. Göra jämförelser mellan Japans urban- och landsbygdsmiljö eller så fotvandra i Tibet kanske. Problemet är att hitta en fotointresserad medresenär till de målen. ;)

Edit:
-Catherine- skrev:Jo, jag vet hur det är, jag är själv sjukpensionär sedan 25-års ålder pga av skador jag ådrog mig vid en trafikolycka. Är det ngt man lärt sig leva med så är det smärta :/

Låter inget vidare. Men man får försöka att inte tänka på det som något förfärligt, eller hur? Jag har låtit smärtan bli en del av min vardag och ojar och uschar mig inte för den skull. Det bara finns där, smärtan, och eftersom det inte försvinner, vad tjänar det till att klaga? Istället vill jag leva livet som innan olyckan. Tänka positivt:
"Det finns de som har det värre! Tänk bara under franska revolutionen, då sa det bara: 'Tjoff!', 'Tjoff!' och 'Tjoff!'" ;)

Senast ändrad:
Eeros skrev:
Vilken sorts vidvinkel skulle du satsa på, fast eller zoom, och varför?
Svår fråga. Eftersom jag själv inte kommer att ha råd att investera i några kameragrejer den närmaste tiden så är jag inte så insatt i frågan.

Men om jag ändå får spåna lite så resonerar jag såhär: Du har ingenting kortare än 50mm (80 för småbild), alltså finns det en ganska stor lucka att fylla. Därför tror jag en zoom skulle kunna vara bra, till exempel 20-35 mm. Alternativt några fasta t ex 20, 28 och 35 mm. Med de fasta vinner du i ljusstyrka, men förlorar i smidighet och ekonomi.

Nu vet jag ju inte hur mycket pengar det är du har fått men jag tycker det är dumt att köpa dyrare grejer än man behöver, även om man har råd.

Slutsats: Om jag var i din situation så skulle jag nog välja en zoom 20-35 mm.

Grattis Eero till pengarna! Jag tror att grundläggande är vilka bilder du vill ta. Objektiv finns det och nu har du pengar att köpa för. Men bildidèer är svårare, det är egentligen bara du som vet.

Jag själv skulle nog köpa ett 300:4 L IS USM och en konverter 1,4.

ANNONS
Götaplatsens Foto