Annons

Vilket objektiv kan va bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Judotjejen

Aktiv medlem
Har en 400d och skulle vilja köpa ett objektiv som passar bra att fota judomatcher med.
Kan ju va ganska mörkt med mkt snabba rörelser som ska fångas på bild.

Snälla hjälp mig med massor av tips på vad jag ska välja, har väl inte super mkt pengar heller, tyvärr :(

Jag har aldrig fotograferat just judo (däremot en del annan sport).
Det närmaste jag kommer där är Kendo.

Ovanpå detta så tänker jag rekomendera ett objektiv jag inte använt själv (men tänker skaffa framöver). Däremot så vet jag att många seriösa sportfotografer anser det vara riktigt bra.
Så du får ta mina råd för vad de är.

Mitt förslag:
Canons EF 85/1,8.

Nytt går det att få tag på ifrån ca 3500:-
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=31840

Bör gå att hitta mågot billigare begagnat.

När det gäller inomhussport är det tyvär svårt att hitta billigare objektiv som är tillräckligt ljusstarka för att funka vettigt.

Ovanpå detta så tänker jag rekomendera ett objektiv jag inte använt själv (men tänker skaffa framöver). Däremot så vet jag att många seriösa sportfotografer anser det vara riktigt bra.

Mitt förslag:
Canons EF 85/1,8.

När det gäller inomhussport är det tyvär svårt att hitta billigare objektiv som är tillräckligt ljusstarka för att funka vettigt.

tack!

o det är iaf ett överkomligt pris, inte fantasipris iaf :)

Mitt förslag:
Canons EF 85/1,8.

min enda funderiing är om 85 ev är lite för mkt, hur är 50/1,4 USM i gämförelse?

o då undrar jag oxå skillnaden mellan EF 50/1,8 II är den värd dom pengarna det faktist skilljer är det bäst med det billiga då jag är såpass ny som jag är på området?

Jag skulle rekommendera ett tamron 28-75 f/2.8 alternativt ett sigma 50-150 f/2.8 HSM. Kan bli begränsat med endast en brännvidd, känner du sen behovet av ett ännu ljusstarkare objektiv så kan du själv känna vilken brännvidd du oftast har behov av.

Jag skulle rekommendera ett tamron 28-75 f/2.8 alternativt ett sigma 50-150 f/2.8 HSM. Kan bli begränsat med endast en brännvidd, känner du sen behovet av ett ännu ljusstarkare objektiv så kan du själv känna vilken brännvidd du oftast har behov av.

mer ljusstarkt behövs nog då det titt som tätt är väldigt mörk, o mörker o snabb rörelse är inte bra ihop ibland med ett icke ljusstarkt

Med reservation för viss variation mellan exemplar, så är 50/1,4 tokmjukt på största öppning, och måste enligt min mening bländas ned till 2,8 för att bli någotsånär skarpt. 85/1,8 tycker jag man kan använda på full öppning, men jag bländar ibland ner till 2,0 eller 2,2 för att lyfta skärpan ett snäpp. skärpemässigt är 50/1,4 och 1,8 relativt lika på motsvarande bländare. Jag upplever dock att 1,8 har sämre noggranhet i autofokusen.
85/1,8 är ett givet val tycker jag. Då har du även ett grymt porträttobjektiv. Annars kanske du skulle kunna kika på sigma 30/1,4, eller 50/1,4 om du behöver lite kortare bränvidd. De tror jag också går att få bra skärpa med från ca bl 2,2. Men skilnaden mot canons egen är inte så stor. I reklamen för Sigma 50/1,4 anger man som försäljningsargument att den är optimerad för stora bländaröppningar. Och det tycks stämma enligt www.dpreview.com även om jag tycker att det bara skiljer lite.

Med reservation för viss variation mellan exemplar, så är 50/1,4 tokmjukt på största öppning, och måste enligt min mening bländas ned till 2,8 för att bli någotsånär skarpt. 85/1,8 tycker jag man kan använda på full öppning, men jag bländar ibland ner till 2,0 eller 2,2 för att lyfta skärpan ett snäpp. skärpemässigt är 50/1,4 och 1,8 relativt lika på motsvarande bländare. Jag upplever dock att 1,8 har sämre noggranhet i autofokusen.
85/1,8 är ett givet val tycker jag. Då har du även ett grymt porträttobjektiv. Annars kanske du skulle kunna kika på sigma 30/1,4, eller 50/1,4 om du behöver lite kortare bränvidd. De tror jag också går att få bra skärpa med från ca bl 2,2. Men skilnaden mot canons egen är inte så stor. I reklamen för Sigma 50/1,4 anger man som försäljningsargument att den är optimerad för stora bländaröppningar. Och det tycks stämma enligt www.dpreview.com även om jag tycker att det bara skiljer lite.

hmm, tror jag får ta o sätta mitt zoom objektiv på 85 o se hur det funkar (vill ju gärna ha med hela personerna man ska fota, bara det att det är på tok för litan ljuskänslighet på det, tyvärr)

Nu skall jag för första gången rekomender ett EF 50/f1.8, billigare kommer du inte undan, och brännvidden bör funka bra för ändamålet.

/kent

50/1.8 är ett riktigt bra tips om du vill komma undan billigt.

Annars tycker jag som dom andra att sigma 50-150/2.8 och canon ef 85/1.8 lär passa utmärkt till ändamålet.

Hur långt är avståndet från där du står o fotar och till personerna på mattan? Står du på en läktare eller strax bredvid mattan? Har du fotat med kameran och i så fall på vilken brännvid använde du då? Det underlättar att veta detta för att rekommendera ett objektiv.
Står du nära så har Canon 35/2 oxo bra pris/prestanda.
/Lars

Satsa på ett objektiv som du kan ha bländare 2.0 med bra bildkvalité på, om du har en mkt begränsad budget så är ju ett 50 1.8 ett mkt bra val men annars efter behov av brännvidd som redan föreslagits:

50 1.8
Sigma 30 1.4
Canon 50 1.4
85 1.8

Det skiljer i bildkvalité pris å brännvidd, men låt behov av brännvidd styra valet mellan dessa.

Hur långt är avståndet från där du står o fotar och till personerna på mattan? Står du på en läktare eller strax bredvid mattan? Har du fotat med kameran och i så fall på vilken brännvid använde du då? Det underlättar att veta detta för att rekommendera ett objektiv.
Står du nära så har Canon 35/2 oxo bra pris/prestanda.
/Lars

oftast står man ngn meter från mattkanten, men tyvärr har jag inte tänkt på vilken brännvid jag använt...

oftast står man ngn meter från mattkanten, men tyvärr har jag inte tänkt på vilken brännvid jag använt...
85 mm på en aps-c tror jag blir för mycket. Glöm inte Sigmas nya 50 1,4. Den skall vara bra även på bl 1,4. Canons 35 2,0 har du också som alternativ. Utav alla zoomar skulle jag rekomendera Tamrons eller Sigmas 17/18-50 2,8.

Det låter klokt. Jag tror faktiskt att det är du själv som kan ge bäst svar på din fråga. Genom att testa med din egen utrustning ser du vilken brännvidd som passar bäst -- och hur mörkt det faktiskt är.

hur mörkt det är, är ju olika från gång till gång så det är bäst att komma så långt ner som möjligt (i ok prisklass) o sen kunna välja. o brännvidden får jag testa, men nu har jag fått vad jag velat, lite bra tips :) så tack alla!

Eftersom det går rätt snabbt så skulle USM, eller motsvarande, vara ett givet val för mig. Jag skulle i ditt fal lagt pengarna på 50/1.4

Varför bör hon inte använda största bländare? Det stora problemet med judo är ju att det rör på sig med besked. Det torde knappast vara objektivets begränsningar som är det stora problemet. Kortast möjliga slutartid röstar jag på. Oavsett vilket objektiv du väljer. Förslag Canon EF 50 mm 1,8

ANNONS
Götaplatsens Foto