Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv passar till en canon eos 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Bilden ger ju ingen bra vägledning. En sådan närbild på en katt med 14 mm's brännvidd (?) kan det ju inte varit långt avstånd till katten. Vet inte närgränsen på den men bilden verkar ju vara antingen en rejäl delförstoring eller felfokuserad.
Nä, bilden ger ingen bra vägledning men en indikation. Det är ingen felfokusering, katten ligger stilla, hade inga bekymmer med backfocus med min 10D, bilden är inte delförstorad. Det är en beskärning av bilden och inget annat.

Hela bilden:

Bilagor

• img_4215_liten.jpg
    img_4215_liten.jpg
    35.9 KB · Visningar: 191
När jag ändå är igång och matar in bilder i tråden... Här kommer en tagen med Sigma 14/2,8. Lite kortare avstånd. Nä, den säger inte så mycket heller men skärpan vid full öppning är minst sagt bra.

Ingen oskarp mask eller nåt sånt jox utan bara en beskärning av hela bilden.

Bilagor

• img_4209_mitten.jpg
    img_4209_mitten.jpg
    48.3 KB · Visningar: 194
Va? Hörde jag att någon ville se hela bilden? :)

Okej då, om ni tjatar så...

Bilagor

• img_4209_liten.jpg
    img_4209_liten.jpg
    33.3 KB · Visningar: 187
Jag vet att bilderna inte är några tekniska mästerverk, men kattens päls säger en hel del om skärpan i objektiven faktiskt så jag brukar alltid ta några tråkiga bilder på stackaren.

..........Jag har själv testat 12-24:an och den skulle jag nog kunna tänka mig att använda som brev........
Hvordan er det du har testet dette objektivet. Skulle gjerne ønske å vite hvordan du har kommet til det resultatet du beskriver over????

Tja, hur testar man en optik? Jo, man hänger dit den på kameran och tar lite bilder. Jag tog både med och utan stativ, med och utan blixt, både på full öppning och nerbländat.

Skärpan var rätt kass, vilket man kan se ovan. Dessutom var det en hel del kromatisk abberation, mer än vad jag hade räknat med. Jag tog även några bilder med 14/2,8:an som jag har nämnt men även med Canon 17-40 på samma motiv, och bilderna med den visar i stort sett ingen kromatisk abberation öht. Dessutom var skärpan grymt mycket bättre.

Men fortfarande så kan det ha varit nåt fel på den 12-24 jag har testat. Jag har inte provat nån fler och känner inget behov av att göra det heller.

Selv har jeg fotografert med den nevnte 12-24 i ca 1,5 mnd. Kjenner meg overhodet ikke igjen i din beskrivelse. Mitt objektiv er bare helt strålende.

Då är det bara att gratulera!

Flera verkar nöjda men det finns de som inte är nöjda också. Det kan bero på fotografen och det kan bero på objektivet, och i mitt fall hävdar jag bestämt att det hänger på objektivet. :)

Får jag låna tråden lite?
Jag har också en Eos 10D och är på jakt efter ett objektiv i ungefär samma stuk som trådskaparen. Jag har dock sneglat på Sigmas 17-70 2.8 Zoom. Efter att ha läst och jämfört nu en längre period helt utan glugg så känner jag att jag måste slå till på något så att jag kan börja plåta och den här gluggen har ju fått rätt så bra kritik generellt. Men hur tror ni den passar på en 10 D?

mvh/ Samuel

ANNONS
Götaplatsens Foto