Annons

Vilket objektiv saknar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyK

Aktiv medlem
Sökte runt lite, men kunde inte hitta ngn liknande tråd.

Tänkte sätta igång en liten tankekedja...
Kanske kan ge Nikon lite att fundera på, om det är någon därifrån som läser detta.

Vilket objektiv i Nikons nuvarande utbud saknar du? Alltså, vilket skulle du köpa om de hade haft det i sitt utbud? (Nikon original)

Själv skulle jag nog slå till på ett AF-S 70-200/4 helst med VR, men utan hade också funkat.
Det är iaf det objektiv jag känner att jag hade haft råd att köpa om det funnits, nu är det Sigma/Tamron 70-200/2.8 som ligger närmst, men de är ju inte direkt original.

för mig som sysslar med fågelfoto anser jag att ett 400mm F/5,6 AF-S VR borde funnits för länge sedan. även 300/4 är dags att uppgradera med VR.

//jonas

En 400mm f/5,6 hade väl inte varit helt fel, canon-folket verkar rätt nöjda med denna glugg. Dags för nikon att ge oss samma med VR!

Egentligen inget. Men om man ska drömma lite så kunde det vara trevligt med ett 28/1,4 och ett 40/1,2. Gärna med manuell fokus, liten storlek och bra byggkvalitet.
Jag skulle emellertid aldrig köpa dessa objektiv om de fanns. De vore allt för dyra.

Vad jag skulle vilja se ännu hellre är ett litet, enkelt och robust FF-kamerahus. Ingen skrytfaktorstorlek och ingen plast, tack. En kamera för oss som vill ha bra bildkvalitet, men som skiter i allt jävla lull-lull. Man behöver inte fjörton bilder per sekund och sjuttiarton fokuspunkter om man inte fotar sport.

För min del är det nog att objektivet 17-35/2,8 tas in i produktion igen.. idag finns det ju ingen ljusstark vidvinkelzoom för FF-husen där du kan använda filter.. visst objektivet finns ibland till salu på begagnatmarknaden.. men ack så svårt att hitta det

400/5.6 VR skulle vart smidig eller varför inte en billigare variant av 200-400 gluggen. Säg 200-400/5.6 VR eller ev. till 500mm om inte övriga zoomomfångets kvalitet kompromissas allt för mycket.

Hade 400 mm f/4 AF-S VR blivit för dyrt? Eller varför vill du ha f/5.6?

ja, för dyrt för slit och släng iaf. och för nära 500/4 i storlek och vikt.
om nikon skulle komma ut med ett 400/5,6 vr så krävs det ju att det är skarpt också, att blända ned från 5,6 är inte gynnsamt mot tiderna.

//jonas

70-200mm f/2.8

Mitt AF-S 70-200mm f/2.8 VR vignetterar vid stora bländare och är så inihelvete oskarpt i hörnen i alla lägen på mitt FX-hus. I många (de flesta situationer) är det inget problem och då är det en spektakulär och underbar glugg. Man lär sig objektivets styrkor och svagheter vartefter, men det är irriterande. Jag önskar att Nikon kan utmana Canon 70-200mm f/2.8 IS.

En hyfsat ljusstark vidvinkel till DX, runt 10-20 och inte fullt så dyr som nuvarande alternativ.
Sen hade ju en 70-200/4 inte varit helt fel.
Och till slut en 400/5.6 AF-S VR

Sen hade jag varit totalnöjd

Sökte runt lite, men kunde inte hitta ngn liknande tråd.

Tänkte sätta igång en liten tankekedja...
Kanske kan ge Nikon lite att fundera på, om det är någon därifrån som läser detta.

Vilket objektiv i Nikons nuvarande utbud saknar du? Alltså, vilket skulle du köpa om de hade haft det i sitt utbud? (Nikon original)

Som trogen Nikon-användare sedan 1968 så saknar jag inget objektiv alls i Nikons utbud. men det beror förmodligen på att jag nästan enbart plåtar inom 20-100 mm-området (35 mm film-ekvivalent)

Ok, några ljusstarkare objektiv hade inte varit fel - men det gäller ju att då ha kulorna att betala för godiset ...

Egentligen inget. Men om man ska drömma lite så kunde det vara trevligt med ett 28/1,4 och ett 40/1,2. Gärna med manuell fokus, liten storlek och bra byggkvalitet.
Jag skulle emellertid aldrig köpa dessa objektiv om de fanns. De vore allt för dyra.

Vad jag skulle vilja se ännu hellre är ett litet, enkelt och robust FF-kamerahus. Ingen skrytfaktorstorlek och ingen plast, tack. En kamera för oss som vill ha bra bildkvalitet, men som skiter i allt jävla lull-lull. Man behöver inte fjörton bilder per sekund och sjuttiarton fokuspunkter om man inte fotar sport.

En Nikon FM/FE/FA med digitalt innanmäte m.a.o. ;-) Det har väl florerat rykten om dylik skönhet. Jäklar den skulle sälja som smör.

ANNONS
Götaplatsens Foto