Annons

Vilket objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

zdybnet

Ny medlem
Är på jakt efter ett all-round objektiv till min Canon EOS 400D.

Har väldigt dålig koll på objektiv och har ingen aning om vilket jag ska välja.

Har just nu bara kit-objektivet som man fick med...

Jag vill ha ett som täcker det mesta och som ja kan ta med på semester för att slippa släpa på massa olika objektiv.

Det ska kosta runt 3000-4000 (+/-)

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC

vilken av dessa två objektiv skulle ni välja? och varför?

Jag skulle välja Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS eftersom det inte försöker vara ett objektiv med både vidvinkel och långt tele (vilket Sigmaobjektivet är). Ju längre zoomomfång desto mer kompromisser måste man göra när man konstruerar objektivet. Speciellt svårt är det att gå från vidvinkel till långt tele i samma objektiv.

Canonobjektivet har dessutom fått bra testresultat i ett test i FOTO för några nummer sen.

Notera nu att det finns två modeller på USM.

Objektiv som EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM har ringformad USM. Snabb, tyst och medger att man manuellt efterjusterar fokus (i One Shot AF) utan att koppla om från AF till MF. Detta tack vare planetväxellådan mellan ringmotorn och den manuella skärpeinställningsringen.

Däremot har exempelvis EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM en mikro-USM med kuggväxellåda. Snabb, inte lika tyst och utan möjligheten att ställa skärpan manuellt utan att ställa om optiken till MF. Kuggväxellådan är självhämmande, så det går inte att vrida skärperingen utan att koppla ur växellådan (AF->MF).

För att krångla till det ytterligare finns det, såvitt jag vet, ett objektiv med mikro-USM, där man ändå kan ställa skärpan utan att gå över till MF.

Sen finns det optik som EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS, som ändå har ringformad USM, trots att det inte står så i beteckningen runt frontlinsen. Det står dock "ultrasonic" på två andra ställen på det objektivet, så det får väl duga...

ANNONS
Götaplatsens Foto