Annons

Vilket objektiv till D10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy-Malmö

Avslutat medlemskap
Tänker just köpa min första digitala SLR och tänkte därför fråga om era erfarenheter: Vilket objektiv passar bäst till 10D för allround bruk, för en amatör som uppgraderar från T70?

Någonting typ 100-400mm kommer tyvärr att bli aktuellt först lite senare...
/Tommy

Om du vill ha vidvinkel, så Sigmas 18-50/2.8 EX och om du kräver större omfång, den enklare Sigma 18-125/3.5-5.6 DC.

Testbilderna jag sett från 18-50/2.8 har varit riktigt bra, men jag tror inte den är i nivå med 17-40/4L.
Skulle vara kul att få testa dem mot varandra.

18-125:an är en budgetzoom, men rätt skaplig för att vara en sån.

Aha, då kanske man ska satsa på Sigman eftersom jag gillar att den är mer ljusstark....och mindre. :)....och billigare.

sagan skrev:
Synd att Sigma snålat in på AF-motorn dock, ingen HSM, trist.

Om Sigmas senaste objektiv utan HSM är en indikation på hur 'tysta' de är utan, kan de lika gärna fortsätta att inte inkludera det.. ..för de låter i princip inget alls, om man jämför med Canon-objektiv med USM.

Min Sigma 18-50/2.8a låter i princip inget. Inget man ens tänker på öht. Och då jämför jag med min 28-300L med USM som är knäpptyst.

Vid köp av objektiv till 10D , betänk att kamerahuset inte kan användas med EF-S objektiv!
EF-S är objektiven för nya digitala hus.
10D´s spegel är mycket större än den i 300D och 20D t.ex så den kommer att ta i ett EF-S objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto