Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv till en Kodak Carousel S-AV 1030 70-120, 200 eller ett 229mm...?

Produkter
(logga in för att koppla)

ville2002

Aktiv medlem
Vilket objektiv ska man välja till en Kodak Carousel S-AV 1030: 70-120mm, 200mm eller ett 229mm...?...Vad är bäst av dessa...?....

Jag har chansen att välja ett av dem vid ett köp.....?

Jag förstår att du vann auktionen på Tradera i natt. Vilket objektiv du skall välja av dessa beror mycket på hur stor duk du har och på vilket avstånd till duken du kommer att placera projektorn. 200 och 229 mm är definitivt för större lokaler än normal hemmamiljö. Med 70-120 blir du mer flexibel. Jag har själv ett 70-210 som funkar bra i de flesta sammanhangen. Om du vill täcka en 1.5m duk med 70mm får du ställa projektorn på 3m och vid 120mm 5m. Motsvarande för 200mm optiken är ca 8m. /Göran

KVICK skrev:
Jag förstår att du vann auktionen på Tradera i natt. Vilket objektiv du skall välja av dessa beror mycket på hur stor duk du har och på vilket avstånd till duken du kommer att placera projektorn. 200 och 229 mm är definitivt för större lokaler än normal hemmamiljö. Med 70-120 blir du mer flexibel. Jag har själv ett 70-210 som funkar bra i de flesta sammanhangen. Om du vill täcka en 1.5m duk med 70mm får du ställa projektorn på 3m och vid 120mm 5m. Motsvarande för 200mm optiken är ca 8m. /Göran

helt riktigt den auktionen var det...tack för ditt svar...:)

KVICK skrev:

Måste fråga en sak...det finns olika typer/beteckningar av magasin...passar alla magasin till alla modeller...eller hur är det...?...

70-120 objektivet lider dock av synbar distorsion på 70-85 och 105-120 eller nåt liknande, otroligt irriterade tyckte jag. Har också en Kodak Carousal S-AV fast modell 1010.

Tycker den funkar bra, går rätt lätt att ställa skärpan själv också faktiskt.

Vet inte om det finns flera typer av mag, vissa har plast i innersta ringen, andra har metall, båda funkar fint här.

ANNONS
Götaplatsens Foto