Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Plaza

Medlem
Nu nyligen så började jag med fotografering. Den kamera jag använder är en gammal Pentax ME Super och den funkar bra tycker jag, men det enda objektivet som jag har är ett 28mm f/2.8. Det är lite för brett tycker jag så nu funderar jag på att skaffa något/några till objektiv, kanske något macro objektiv.


Det här är vad jag letar efter för någon sorts objektiv.

- Billigt(max 300-400kr, har hittat en del i USA som finns runt det priset inkl. frakt)

- Kort skärpedjup.

- Ljuskänslig.

- Bra bild.

Är det något som jag bör tänka på? Jag har som sagt hittat några på ebay som är ganska billiga (ca $60 inkl. frakt).
 

Highweiss

Aktiv medlem
Känner bara till Canons objektiv, men jag skulle gissa att du borde börja med att kika efter "normalen" - alltså ett 50mm objektiv. 50:eek:rna är ljusstarka (f1,4, f1,8) och ofta väldigt skarpa. Men vänta lite så får du säkert mer specifika svar om vilka modeller du ska kika eftter...!

EDIT: börja med att
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Är du ny på foto och vill lära dig bra tycker jag fast optik är att föredra.

Zoom känns "roligare" men är mycket sämre objektiv att ha om man ska lära sig.

Köp 50mm f1.7 och kör den och din 28mm tills du har kläm på grundena.

Längre teleobjektiv (100mm och uppåt) kan vara svårt för nybörjare är min erfarenhet.

Mvh
 

Nicklas Eriksson

Aktiv medlem
50 mm 1,7 är ett bra val. Ett tips är att om du hittar ett autofokusobjektiv så ska de också fungera på manuella Pentax med K-bajonett! Så fyndar du ett af-objektiv så är det bara att slå till. Jag har inte provat själv men det ska fungera. Kolla annonserna här på fs och blocket.se till att börja med.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Plaza skrev:
Så jag borde köpa ett 50mm objektiv, är ett sådant här macroobjektiv också bra att ha?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=15240&item=3863068397&rd=1
Det är billigt iallafall, frakten brukar ligga på runt $15 så det blir ca 300kr inkl frakt.
Det där var ju trasigt, nä det gillade jag inte. Kombinationen max 400 kr och bra objektiv är knepigt och makro dessutom.

Vad gäller 50 mm så får du allt vara bra krävande om du ska se skillnad på Pentax SMC /f 2.0 -/f1,7 eller /f 1,4. Största chansen att hitta ett billigt är 2,0 och de är bra.

Autofokus eller manuellt spelar ingen roll på Pentax. Fast är du säker på att du inte byter sen så är allt manuell fokus mycket trevligare att hantera, speciellt för makro. Byter du sen till nyare kamera så är det lika att båda passar, fast då vill du allt ha autofokus.

De länkar du hade med 50 mm 1,7 är mums så har du pengarna så köp. Sen på med mellanringar så kan du fota getinggaddarna, om du ser dem först :--)

Fast varför inte zoom ändå? Klarar kanske inte dina krav du sade och inte toppenskärpa men väldigt smidiga och billiga är de kitobjketiv som såldes på 90-talet. SMC 35 - 70 mm och med fuskmakro genom att vrida ringen åt andra hållet, är närapå gratis (nåja, nästan sade jag) om du hittar dem. Lite sämre ljusstyrka och lite disigare men i alla fall smidiga som sjutton. Köper du en ny digital så funkar det helt plötsligt utmärkt, är väl nyttjandet av den inre delen som gör det. Och med hyggligt ljus så duger det objektivet till vanliga bilder som inte ska till fina bildbyrån. Lite bättre är 28- 80.
 

Erik_N

Aktiv medlem

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja en 1,2 är aldrig ivägen i fotoväskan.

Men undvik att köpa en kamera du inte behöver. De är svåra att sälja den dag man vill det.
 
ANNONS