Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket områdesläge ska användas när?

Produkter
(logga in för att koppla)

Betahuman

Medlem
På min Nikon D5200 kan man välja mellan följande områdeslägen:

- Enpunkts-AF
- 9 punkter
- 21 punkter
- 39 punkter
- 3D-följning

Jag förstår att Enpunkts-AF är till för stilla objekt, men vid vilka situationer ska man använda 9 punkter, 21 punkter eller 39 punkter? Är den ena bättre än den andra vid snabba objekt och en annan vid mer långsamma rörliga objekt osv?

Jag läste på kenrockwell.com att 9, 21 och 39 punkter egentligen är förlegat och att 3D-följning gör allt mycket bättre än dom kan göra.

Ska man egentligen bara välja mellan Enpunkts-AF för stilla objekt och 3D-följning för rörliga objekt, och strunta i dom övriga?
 
Enpunkts AF är inte för stillastående.
Det är när du verkligen vill veta var ngnstans kameran söker efter fokus.

Ok, skulle någon kunna förklara områdeslägena lite närmare och mer specifikt vilket som är bäst för vilket användningsområde?

Jag har försökt googla, men hittar inget som förklarar tillräckligt bra.
 
Jag använder AF-S och en punkt med fokusprioritet för allt stillasittande, vill själv bestämma var fokus ska sitta, använder AF-C och 9 punkter dynamiskt och slutarpriorotet för rörliga objekt. Det är för ha några supportpunkter runt mittpunkten ifall jag tappar den.

Har aldrig använt annat, skulle tro att full mängd punkter kan användas för flygande fågel där det inte finns annat som stör, men skulle man få träff på ett träd så är väl risken att man får fokus där istället.

3D har jag provat men jag tyckte det också gav en del fel, när det fick träff på bakgrund eller annat. Fungerar nog också bäst på fågel mitt upp i himlen.
 
ANNONS