Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket raw-hanteringsprogram? PC vs MAC?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag är en nybörjarfotograf som den 13e juni sticker iväg på en drygt två månaders resa till Kina, tibet och syostasien (inkl borneos regnskog).
Med mig på resan kommer jag ha en Pentax K10d, Pentax DA* 16-50 och ett tamron 90mm macro.

När jag kommer hem så kommer jag ha en abnorm mängd obehandlader RAW-filer.

Hur ska jag lyckas få dessa bilder så bra som möjligt utan 40p photoshop på universitet?

Jag har försökt lite med Pentax medföljande program och det spyr jag på, jag har testat lite photoshop men orkar inte lära mig. Jag har inget behov av att kunna byta bakgrunder och ge folk kattögon. Jag vill bara att vilderna ska bli "bra" när det gäller färger, kontrast, skärpa, vitbalans, exponering och beskärning på ett hyfsat enkelt och roligt sätt.

Vilket program ska jag använda?

Apples Aperture verkar vara trevligt om man kollar på deras propaganda. Är det detta som alla som sitter på MAC använder eller finns det något annat vettigare program.

Datormässigt kommer jag antingen köpa en 24" Imac (den kommande svarta modellen) när jag kommer hem alternativt bygga en trevlig PC med Vista på och passande program.

Shoot!
 

ESS

Aktiv medlem
Hur funkar adobe lightroom?
Kan man skärpa och brusreducera bilderna i t.ex Aperture eller behöver man oundvikligen PS för det?
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
På MAC kan du köra både aperture och PS. Att göra smärre korrigeringar av kontrast och färger mm är inte svårt och kräver inga 40 p på universitet. PS är ett fantastiskt program, aperture har jag bara kört lite grann. Det går så förfärligt segt på min maskin (C2D 2.16 ghz, 1 gigg, ati 1600/128mb) Om du vill köra aperture behöver du en snabb burk. Jag tycker du skall försöka göra ett välinformerat val om du skall välja ett helt datorsystem. Men du kanske redan har bra koll på både osx och vista?
 

ESS

Aktiv medlem
Jag var väldigt mycket datornörd fram till nån gång förra vintern. Jag har erfarenhet av både Vista och OS X och jag måste säga att jag är ruggit sugen på att köpa en Mac bara för att det vore trevligt med en sådan.

Dock låter det inte så roligt om aperture kräven en överklockad Quad-core och 4 gig ram för att flyta hyfsat...
 

ESS

Aktiv medlem
Johan Carlström skrev:
Ehm vem har sagt att det kommer en svart imac? Det verkar mest vara löst snack på nätet.... Eller hittade du en seriös källa?
Har inget mer än rykten och att jag tycker den skulle passa väldigt bra in i Apples lineup.
Drömmer lite bara eftersom den skulle passa så bra i min lägenhet men är självklart inte omöjlig gällande färgen :)
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Johan Carlström skrev:
Ehm vem har sagt att det kommer en svart imac? Det verkar mest vara löst snack på nätet.... Eller hittade du en seriös källa?
Ett rykte om svart iMac på gång

Jag har en iMac 20" och har både photoshop och aperture. Båda funkar fint och speciellt med denna sista CS3 version av PS. Det är inte ngt lätt beslut vilket program man skall välja. Jag har också till raw behandling Capture One. Alla program har sina goda och sämre sidor. Jag har blivit lite av periodsupare och nu just kör jag enbart Photoshop pga denna CS3 version.
 

Isak_B

Aktiv medlem
ääh köp en imac! Du kan ju alltid köra vista via boot camp eller parallels på imacen men det är ju lite mer fiffel o köra os x på en pc :)
 
ANNONS