Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilket skärpedjup ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej alla fotoälskare!

Jag har ett Tamron 90 mm Makroobjektiv 1:1 och nyligen köpt 3 mellanringar för att få ännu större förstoringsgrad! Jag är mycket nöjd!
Ett mycket stort problem kvarstår dock. Hur vet man vilken bländare man ska ha för att få, ett för bilden, korrekt skärpedjup? Man ser ju inte skillnaden direkt i kameran när jag ändrar bländaren. Är det bara erfarenhet som gäller eller finns det någon kamerafunktion för det? Jag har en Minolta 505 si Super. Jag vet att på vissa Canon kameror finns det en sådan inbyggd funktion som att hjälpa till med just mitt problem men jag hittar inget i min Monolta manual. Kan kan fixa någon liknande lösning själv?

Det du behöver är en nedbländnings funktion.

Tyvärr en finess som nästan bara finns på dyrare kameror.

När du trycker in denna knapp bländar objektivet ner till den bländare du valt. M.a.o. det blir mörkt i sökaren och du kan se hur skärpan kommer att ligga.

Smidigt men kan vara svårt att se då det blir ganska så mörkt om du använder små bländare.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med hur man bygger egen!

Funktionen på Canon finns även i billigare modeller. Man riktar in sökaren på föremålet i bilden där den "bortesta" skärpan ska ligga och så riktar man in kameran på föremålet som ligger närmast där skärpan ska vara typ. Och så räknar kameran ut bländaren.
Det känns lite som att man skulle kunna räkna ut bländaren själv istället genom att man vet bränvidden på objektivet och avståndet till objektet och djupet på skärpedjupet.
Någon ?

Jo tusan du har ju rätt!
Är inte canon ägare själv men deras kameror har någotslags program inställning som räknar ut bländare och tid för ett visst skärpedjup.

Har dock aldrig träffat någon som använt sig av denna funktion och tyckt den fungerar bra.

Visst går det att räkna ut skärpedjupet genom formler men kan det inte i huvudet.
Skall se om jag hittar det någonstans bland alla jäklars papper.

MVH Gustaf

Det finns ett program som nämnts tidigare i olika diskussioner som heter f/Calc, som man kan använda för skärpedjupsberäkningar, mm.

Finns på www.tangentsoft.net

Och, nä, jag är visserligen Canon-ägare, men har aldrig använt skärpedjupsberäkningsläget. Nedbländningsknappen har jag däremot rört några gånger.

/Fredrik

Senast ändrad:
Ahh tack!

Nu slapp jag en massa rotande i lådorna.

Liten notis. Jag personligen skulle nog inte klara mig utan nedbländningsfunktionen.
Helt suverän då man måste vara lite petig.

även minolta har den finessen ("skärpedjupsförhandsgranskning") på vissa modeller. Mao behöver du inte byta märke om du "måste" ha den funktionen ;)

....ett litet tips...

.....lossa objektivet.....vrid det tills blandaren går ihop..... vipps ser du skärpedjupet..... ;) känner ingen kamera där detta ej fungerar...

...i alla fall borde det fungera på äldre Kameror som inte har automatisk nedbländning.... så det är bara att testa...

Aha okej. Ska testa det kanske. Men det verkar som att jag i de flesta fall kan ställa in så liten bländare som möjligt ...
Räknade ut skärpedjupet vid 90 mm bränvidd och jag är 10 cm ifrån objektet med bländare 16. Tjaaaa, det blev typ 0,1 mm ! Hmmms kul när det blåser ute *skrattar*. Mina 2 senaste rullar blir nog inte direkt någonting med tyvärr

Någon ny kamera köper jag nog inte. Har tyvärr för lite klirr i kassan för det (är student).

Re: ....ett litet tips...

petervis skrev:
.....lossa objektivet.....vrid det tills blandaren går ihop..... vipps ser du skärpedjupet..... ;) känner ingen kamera där detta ej fungerar...

OBS! Detta fungerar ej med Minolta AF, Canon EOS eller Nikon G-objektiv.

Då har tydligen Minolta missat reält.... på Canon EOS och Nikkon g-objektig har man ju Bländar-knappen..... Sedan kan man undra om någon har sett ett"mekanisk" bländarprogram som går att använda som en tabell ... skärpedjupsprogrammet fungerar ju bra på en dator.... men vilken "amatör"-fotograf har lust att släpa på en sån.... (hos proffsfotograferna sitter väl skärpedjupet i ryggmärgen)... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto