Annons

Vilket stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

imilia

Medlem
Har förstått nu hur viktigt det är att använda stativ så tänkte skaffa ett. Men kan inte välja vilket jag ska köpa, är det någon som har ett förslag på ett bra stativ till ett lågt pris? :)

Om man behöver ett stativ eller inte beror ju på vad och hur man fotograferar. Själv har jag under 35 års plåtande aldrig känt ett så starkt behov att jag investerat i ett vettigt stativ...

Men frågan om vilket stativ man ska välja diskuteras ganska ofta här på FS. Gör en sökning så hittar du massor!

...ett bra stativ till ett lågt pris...

Halvtaskiga stativ kostar en del (1500 och uppåt)
Bra stativ kostar mer (4000 och uppåt)
Riktigt trevliga stativ kan dra iväg rejält...

Om du inte har råd med ett bra stativ rekomenderar jag dig att vänta eller köpa billigaste skiten och spara så fort/mycket du kan.

Halvtaskiga stativ tenderar att bara kosta en pengar i slutändan när man måste uppgradera dem.

Alternativet är om du har en näsa för begatmarknaden och är beredd att lägga ner lite energi på att hitta ett fint stativ där, då kan du komma undan med en tredjedel av priset.

Lycka till!

Stativ?

Har förstått nu hur viktigt det är att använda stativ så tänkte skaffa ett. Men kan inte välja vilket jag ska köpa, är det någon som har ett förslag på ett bra stativ till ett lågt pris? :)

Manfrottos 055 är nog det billigaste användbara stativet går på ca: 1500:-
men tyvärr är det ganska tungt. Ska du inte ut och vandra långt så spelar det mindre roll, vill du ha lättare stativ är det kolfiber som gäller och då får du lägga till några tusenlappar.

//Bo

ANNONS
Götaplatsens Foto